اخبارجهانجهان اسلامعراق

مشایه اربعین ، شعیره‌ای خودجوش، به درازای تاریخ کربلا

پیاده روی برای زیارت اربعین از قدیمی ترین و مردمی ترین مناسک شیعیان جهان است که در قرون حاکمیت سنی ها در عتبات عراق با سرکوب و خشونت و تضییقات هم حتی از رونق نیافتاد اما در سالهای پس از سقوط صدام رونق چندباره ای پیدا کرد.
مهمترین ویژگی این آیین کهن شیعی ، مردمی بودن و فاصله گرفتن از مداخلات حکومتها و امیال و منافع ایشان است.

پیاده روی و یا مشایه اربعین که سابقه ی آن به زیارت جابر بن عبدالله انصاری از محل شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در کربلای معلی چهل روز پس از عاشورای سال 61 هجری باز می گردد، در طول قرون متمادی بسته به احوالات سیاسی و اجتماعی شیعیان همواره مورد استقبال عموم طبقات مردم بوده است.

از مهمترین ویژگی های این پیاده روی، مردمی بودن آن است و اتفاقا عامل اصلی بقا و دوام آن نیز همین ویژگی است. دولت ها و نظام های سیاسی کشورهای مختلف تلاش می کنند خودشان را با اختصاص بودجه ها و امکانات همراه با این مشایه نشان بدهند حال آنکه مداخلات حکومت ها نه تنها مشکلی از مشکلات زائران اربعین را حل نمی کند بلکه آن را از شکل و محتوای مردمی خارج می سازد.

حکومت ایران امسال با اختصاص 200 میلیارد تومان ردیف بودجه اربعین و نیز اعطای وام 5 میلیون تومانی به زائران وارد بدترین نوع مداخله حکومتها در مشایه اربعین شد و فارغ از اینکه بودجه اختصاصی چگونه و با چه هدفی خرج شد و چقدر از زوار عملا موفق شدند این وام را بگیرند و یا اصلا تقاضا دادند یا ندادند اختصاص چنین بودجه ای و اعلام چنین وامی روح مردمی مشایه اربعین نزد افکار عمومی شیعیان را مخدوش کرد.

از سوی دیگر حجم گسترده تبلیغات سیاسی و ایدئولوژیک رسانه انحصاری صداوسیمای ایران همراه با نصب و توزیع تصاویر مقامات عالی نظام ایران در مواکب ایشان و مسیر مشایه موجب شد که به این تصور دامن زده شود که پیاده روی اربعین، در ایران برای تقویت نظام سیاسی حاکم ترویج می شود نه به عنوان یک آیین شیعی اصیل و مردمی.

موج خروشان میلیونی زائران اربعین اما، از سراسر دنیا با تحمل تمام مشکلات و سختی‌ها خودجوش و مردمی، همه ساله تحت قبه حضرت سید الشهدا علیه السلام ندای اللهم عجل لولیک الفرج سر می‌دهد و فارغ از هر گونه اختلاف و تفاوت، حسین محور اتحاد را به تجلی می‌رساند.

حتی امسال‌ نیز که شرایط جوی روی خوشی به زائران نشان نداد شدت گرمای طاقت فرسا مانع زیارت بالغ بر بیست و یک میلیون تن و خدمت به ایشان نشد و در این بین روسیاهی‌ نه تنها پس از زمستان که پس از تابستان هم به ذغال ماند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا