اخبارجهانجهان اسلام

تلاش چین برای سانسور کمبود غذا و دارو در منطقه مسلمان‌نشین سین کیانگ

دولت چین همواره مسلمانان این کشور که در مناطق غربی سرزمین پهناور چین زندگی می کنند را زیر فشار قرار می دهد.

در همین حال روزنامه گاردین فاش کرد سانسورچی‌های چینی، پست‌های مربوط به کمبود غذا و دارو را در منطقه قرنطینه شده سین کیانگ در غرب این کشور حذف می‌کنند تا بازتاب نداشته باشد.

روزنامه گاردین با انتشار گزارشی نوشت: گزارش‌ها حاکی از آن است که به سانسورچی‌های چینی دستور داده شده که رسانه‌های اجتماعی را با پست‌های بی‌ضرر درباره سین‌کیانگ پر کنند تا شکایت‌های فزاینده درباره کمبود غذا و دارو در منطقه‌ای که بیش از یک ماه قرنطینه است را نا پدید کنند تا بازتاب پیدا نکند.

ولایت خودمختار «ایلی قزاق» در منطقه سین کیانگ که با نام یلی نیز شناخته می‌شود، حدود 4.5 میلیون نفر را در خود جای داده و گمان می‌رود که اولین بار در اوایل ماه اوت، بدون اعلام عمومی رسمی، پس از شیوع کووید19 در قرنطینه قرار گرفته است.

در روزهای اخیر رسانه های اجتماعی میزبان انبوهی از پست ها درباره کمبود مواد غذایی، تأخیر یا امتناع از مراقبت های پزشکی در این ولایت مسلمان نشین بوده است.

اما بر اساس یک دستورالعمل فاش شده که توسط «چاینا دیجیتال تایمز» منتشر شده، حزب کمونیست به سانسورچیان گفته که یک کمپین از نظرات و پست‌های بی‌ربط و مثبت ایجاد کنند تا مسائل مربوط به این ولایت فراموش شود.

در این کمپین کاربران عکس‌هایی از غذاهای سین‌کیانگ و محیط‌های آرام این استان پست می‌کنند تا اصل ماجرا به دست فراموشی سپرده شود. یلی اکنون 40 روز است که در قرنطینه به سر می‌برد و اخبار کمی از این منطقه به چین و دیگر نقاط دنیا مخابره می‌شود.

گفتنی است چین از سوی سازمان ملل و گروه‌‌های حقوق بشری به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور و آزار و اذیت نزدیک به 10 میلیون از ساکنان سین کیانگ متهم است که البته این اتهامات را رد می‌کند. پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد کمبود مواد غذایی و دارو در دیگر نقاط قرنطینه شده چین نیز مخابره شده بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا