اخباراروپاجهان

اسلام هراسی و بحران مهاجران، چالشی در برابر نخست وزیر جدید انگلیس

پس از ماهها کشمکش بر سر انتخاب نخست وزیر انگلستان خانم ماری الیزابت تراس روز دوشنبه در رای گیری از اعضای حزب محافظه کار انگلیس برای تعیین نخست وزیر جدید بریتانیا، جانشین بوریس جانسون شد.

تراس موفق شد از جمع هشت چهره کلیدی حزب محافظه‌کار در انتخابات درون حزبی که از ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شده بود به سمت نخست‌وزیری برسد.

ماری الیزابت تراس، به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا انتخاب شد. 

پیش از این بزرگ‌ترین ارتقای جایگاه لیزا تراس رسیدن به مقام ریاست وزارت امور خارجه انگلستان در سال ۲۰۲۱ بود اما او روند بالا رفتن در مقامات سیاسی را دستکم بیش از یک دهه پیش آغاز کرده بود.

این روند نشان می‌دهد که تراس ۱۱ سال پس از ورود به پارلمان، رسیدن به یکی از کلیدی‌ترین وزارت‌خانه‌ها را تجربه کرد و اما در نهایت او در دوشنبه ۵ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۴ شهریور ۱۴۰۱) به عنوان رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر جدید بریتانیا برگزیده شد.

نخست‌وزیر جدید انگلستان در موضوع بحران مهاجران رویکردی ضد مهاجرتی دارد و در ماه‌های گذشته که وزیر خارجه انگلستان  بود، حمایت خود را از طرح انتقال پناهجویان به «رواندا» اعلام کرده بود.

بوریس جانسون در اوایل سال جاری میلادی (۲۰۲۲) طرح انتقال پناهجویان از انگلستان به رواندا در قاره آفریقا را اعلام کرد که البته مخالفت نهاد‌های حقوق بشری در سطح بین‌المللی مانع اجرای این طرح شد.

تراس در ماه‌های گذشته بار‌ها از طرح دولت جانسون برای انتقال پناهجویان حمایت و خواهان اجرایی شدن آن شده است.

حتی او در اظهارات‌اش پا را از «رواندا» فراتر گذاشته و معتقد است که باید انتقال پناهجویان به دیگر کشور‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرد.

بنابر آمار‌های ارائه شده از سوی حکومت فرانسه در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰۴ هزار و ۵۷۷ پناهجو وارد این کشور شده که از این تعداد ۲۸ هزار نفر خود را به خاک انگلستان رسانده‌اند.

با این وجود تنها در ۸ ماه اول سال جاری میلادی (۲۰۲۲) ۲۶ هزار پناهجو وارد کشور انگلستان شده که شمار قابل توجهی از آن‌ها اهل کشور‌های ایران، عراق و سوریه هستند.

برخی از آگاهان بر این باور هستند که نخست وزیر جدید انگلستان بیش از اسلاف خود دارای تمایلات اسلام ستیزانه است با این تفاوت که قدرت کمتری در پنهان کردن آن دارد.

خانم زهرا محمد دبیرکل شورای مسلمانان بریتانیا از نخست وزیر جدید خواسته است که با اسلام ستیزان مدارا ننماید و به تعهداتش در برابر جامعه مسلمانان بریتانیا عمل نماید.

خانم لیزا تراس در مبارزات انتخاباتی درون حزبی خودش قول داده بود که با اسلام ستیزان مدارا ننماید و مجامع اسلامی تلاش می کنند این قول او را یادآور شوند بویژه آنکه صداهای اسلام ستیزانه و اسلام هراسانه از داخل حزب محافظه کار انگلیس هم بیش از گذشته به گوش مسلمانان می رسد.

انجمن ها و مجامع اسلامی بریتانیا تقاضا دارند که اسلام هراسی و اسلام ستیزی در قوانین بریتانیا جرم انگاری بشود و برای آن مجازات تعیین شود تقاضایی که هرگز پاسخ مثبتی در بریتانیا دریافت نکرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا