اخبارافغانستانجهان

اخذ ویزای عراق برای زائران افغانستان

در ادامه سلسله گزارش های خبری «اخبار شیعه» در ارائه اطلاعات مفید و کاربردی برای اخذ ویزای عراق برای زیارت  اربعین، امروز به شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام از کشور افغانستان می پردازیم.

شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام از کشور افغانستان که قصد سفر زیارتی اربعین را دارند به سه دسته تقسیم می شوند.

دسته اول، شیعیانی که در کشور خودشان یعنی افغانستان زندگی می کنند.

دسته دوم شیعیان افغانستانی که در کشورهای همسایه مانند ایران، پاکستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه زندگی می کنند.

دسته سوم افغانستانی های مقیم کشورهای مختلف جهان اعم از اروپا و آمریکا و شرق آسیا.

شیعیان ساکن در افغانستان، از یک سو با موانع ایجاد شده توسط طالبان برای سفر زیارتی مواجه هستند و از سوی دیگر با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می کنند که هر دو مانع از تحقق سفر زیارتی آنان در ایام اربعین حسینی می شود.

اما خطر دیگری که در مسیر سفر از شهر و روستای خود تا رسیدن به خارج از مرزها، شیعیان مظلوم افغانستان را تهدید می کند، وجود سنی های تندروی د1عش شاخه افغانستان است که مانعی برای سفر زیارتی اربعینی آنهاست.

اما شیعیان افغانستانی مقیم ایران، کمی نسبت به دیگر هموطنانشان از وضعیت بهتری برخوردارند اما گاهی کم لطفی هایی از سوی دستگاه ها، سازمان ها، ارگان ها و نهادهای مختلف کشور ایران متوجه افغانستانی های ایران می شود که سفر زیارتی اربعین را برای آنان سخت می کند.

مشکلاتی مثل صدور ویزا و کارت اقامت  از جمله ی این مشکلات و موانع است.

bty

تعیین برخی مرزهای خاص مانند مرز شلمچه برای اتباع مقیم ایران از جمله افغانستانی های مقیم ایران نیز از دیگر سخت گیری هایی است که از سوی نهادهای رسمی کشور ایران اعمال می شود.

در این میان، افغانستانی های مقیم دیگر کشورها مانند پاکستان، ترکیه و برخی کشورهای منطقه نیز هر کدام با مسائلی اعم از تامین هزینه های سفر، موضوع ویزا و روادید و برخی دیگر مشکلات مشابه مواجه هستند.

اما افغانستانی های مقیم دیگر کشورهای جهان مانند اروپا و آمریکا و شرق آسیا، به نظر می رسد، به جز موضوع هزینه زیاد سفر از کشور مبدا به مقصد عراق، گاهی مجبور می شوند به دلیل نبود پرواز مستقیم، به کشورهای همسایه عراق مانند ایران یا ترکیه سفر کنند و از آنجا سفر خود به عراق را ادامه دهند که در این حالت نیز با همان مشکلات دیگر هموطنانشان مواجه می شود.

در مجموع باید گفت، شیعیان مظلوم افغانستان برای رفتن به سفر زیارتی اربعین، سختی ها و موانع زیادی را تحمل می کنند.

ناگفته نماند بزرگ مرجع جهان تشیع، آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله، همواره بر تسهیل امور زیارتی زائران اربعین حسینی در سراسر جهان تأکید کرده اند.

از سوی دیگر حجت الاسلام و المسلمین شیخ مصطفی محمدی، مدیر مؤسسه فرهنگی و نیکوکاری مصباح الحسین علیه السلام نیز روز گذشته با ارسال نامه ای رسمی خطاب به وزیر کشور عراق، خواستار تسهیل ورود زائران افغانستانی به عراق شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا