اخبارافغانستانجهان

پارلمان بریتانیا: هزاره ها در خطر نسل کشی قرار دارند

شیعیان هزاره افغانستان را بدون شک می توان یکی از مظلوم ترین قومیت های این کشور بر شمرد.

این قوم در طول چند دهه اخیر، همواره زیر ظلم و ستم، سرکوب و شکنجه قرار داشته و نه تنها اموالشان به تاراج برده شده بلکه بسیاری از آنها به بدترین شکل ممکن به قتل رسیدند.

حالا دیگر مظلومیت شیعیان هزاره به حدی رسیده که حتی صدای برخی پارلمان های اروپایی هم در آمده و خواستار رسیدگی به وضعیت این قوم مظلوم شده اند.

رادیو بین المللی فرانسه گزارش داد: اعضای پارلمان بریتانیا در یک تحقیق با شماری از کارشناسان دریافته اند که پس از به قدرت رسیدن طالبان، تبعیض قومی علیه هزاره ها بیشتر شده و آنها در خطر جدی نسل کشی از سوی شاخه خراسان داعش و گروه طالبان قرار دارد.

گزارشی تحت نام “وضعیت هزاره ها در افغانستان” روز ۱۳ شهریور، از سوی پنج عضو پارلمان شامل مجلس عوام و اعیان بریتانیا منتشر شد که نشان دهنده خطر نسل کشی هزاره ها زیر سایه حکومت سنی های تندروی طالبان است.

در این گزارش آمده که در نیمه اول سال ٢٠٢٢ میلادی، چندین حمله هدفمند بر اماکن مذهبی و آموزشی هزاره ها؛ صد ها تن اعضای این قوم توسط شاخه خراسان د۱عش و طالبان کشته شدند.

اما گزارش اعضای پارلمان بریتانیا در مورد “وضعیت هزاره ها در افغانستان” بیشتر به حملات هدفمند در برابر این گروه قومی افغانستان در سال ٢٠٢١ پرداخته است.

بر اساس این گزارش، بازگشت طالبان به قدرت برای هزاره ها در حقیقت بازگشت وحشت و ترس بوده است و این گروه یکی از عوامل اصلی حملات هدفمند علیه هزاره ها است.

در گزارش افزوده شده که در ۲۰ سال گذشته دستآوردهای در راستای مبارزه با انزوا، محرومیت و تبعیض در برابر این قوم به وجود آمد، اما حضور دوباره طالبان بر صحنه قدرت این روند را معکوس کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده: هزاره ها در افغانستان به عنوان یک اقلیت مذهبی و قومی، در معرض خطر جدی نسل‌کشی توسط طالبان و شاخه خراسان داعش قرار دارند.

در گزارش اعضای پارلمان بریتانیا از سازمان ملل و تمام دولت ها خواسته شده است تا به عنوان عضو کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل، برای جلوگیری از نسل کشی این اقلیت مذهبی و قومی اقدام جدی نمایند.

هلنا کندی، عضو مجلس اعیان و حامی ائتلاف واکنش به نسل کشی بریتانیا می گوید که ما نباید به طالبان و د۱عش اجازه دهیم که هزاره ها را مورد حمله و نابودی قرار دهند.

او تاکید کرد: تشدید جنگ و افزایش حملات هدفمندانه علیه هزاره ها در افغانستان نیاز به واکنش فوری دارد.

لرد آلتون، دیگر عضو مجلس اعیان بریتانیا که خود یکی از تهیه کنندگان این گزارش است گفته که ما طبق کنوانسیون نسل کشی وظایفی داریم، اکنون باید به آن عمل کنیم و قبل از اینکه دیر شود باید برای محافظت از جامعه آسیب پذیر هزاره اقدام کنیم.

این گزارش افزود: باید عاملان حملات هدفمند علیه هزاره ها مجازات شود و از مصئونیت برخوردار نباشد تا این روند ادامه نیابد.

گزارش “وضعیت هزاره ها در افغانستان” به نمایندگان سازمان ملل، دادگاه کیفری بین المللی و چندین مقام دولتی بریتانیا، کانادا، هالند و آمریکا نیز سپرده شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا