اخباراروپاافغانستانجهان

رونمایی و نقد از دانشنامه هزاره در دانشگاه هامبورگ آلمان

با حضور ده ها هزار شیعه هزاره در کشورهای مختلف اروپایی از جمله آلمان، هر روزه شاهد فعالیت های مختلف فرهنگی، اجتماعی، دینی، مذهبی و سیاسی توسط این اقلیت شیعه هستیم.

رونمایی و نقد از دانشنامه هزاره در دانشگاه هامبورگ آلمان را می توان یکی از جدید ترین فعالیت های فرهنگی این اقلیت شیعه در آلمان دانست.

برنامه رونمایی ویرایش دوم جلد نخست دانشنامه هزاره با همکاری بنیاد دانشنامه، مرکز مطالعات اسلامی در دانشگاه ارلنگن نورنبرگ آلمان، کانون فرهنگی هزاره‌های هامبورگ و مرکز فرهنگی شیعیان افغانستان در مرکز مطالعات آسیا و آفریقا در دانشگاه هامبورگ برگزار شد.

در این نشست، در ابتدا یحیی رحیمی، رئیس کانون فرهنگی هزاره‌های هامبورگ درباره تاریخچه هزاره و وضعیت هزارها و ایجاد دانشنامه هزاره و مدیریت آن صحبت کرد.

در این نشست دکتر علی اکبر فیاض، استاد دانشگاه کابل در ارتباط با دانشنامه نویسی و قدمت آن در افغانستان صحبت کرده و فواید دانشنامه هزاره‌ها را برشمرد.

نصیر مهرین، مورخ و پژوهشگر نیز درباره نقش دانشنامه هزاره صحبت کرد و گفت: نشر این دانشنامه می تواند گامی باشد که باعث شود هر یک از اقوام برای خود دانشنامه ای بنویسد.

زکیه شفایی، روزنامه نگار و فعال اجتماعی هم درباره پیشینه دانشنامه در افغانستان و ایجاد انجمن ادبی کابل و همچنان دایره المعارف آریانا صحبت کرد و درباره تاثیر مثبت دانشنامه هزاره نکاتی بیان داشت.

استاد کاظم یزدانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ هزاره نیز در پیامی ویدیویی درباره ضرورت انتشار این دانشنامه برای مردم افغانستان به خصوص هزاره‌ها، مطالبی را بیان کرد.

استاد اسدالله شفایی، رییس بنیاد دانشنامه هزاره از ایجاد دانشنامه تا اهداف، مسئولیت و دستاوردهای دانشنامه در طرح ۱۲ جلدی که همیشه می‌توان به روز باشد، مطالبی بیان کرد.

وی دانشنامه هزاره را ضمن آیینه تمام نمای تاریخ و جامعه هزاره و پاسخ به سوالات نسل جدید این قوم دانسته و گفت این دانشنامه گام به سوی تدوین داره المعارف جامع افغانستان خواهد بود.

ابعاد مختلف دانشنامۀ هزاره، بعنوان طرح تحقیقاتی از منظر مطالعات پسااستعمارگرایی، ریشۀ تاریخی قوم و قومیت در افغانستان، جایگاه دانشنامه‌نویسی در افغانستان و بررسی چشم‌انداز دانشنامۀ هزاره، در قالب سخنرانی و میزگردی با عنوان «دانشنامه‌نویسی و قومیت» پس از نشست رونمایی و نقد دانشنامۀ هزاره در کشورهای سوئد و بریتانیا، در کشور آلمان بررسی گردید.

دانشنامۀ هزاره یک پروژۀ تحقیقاتی است که قرار است در ۱۲ جلد راجع به تاریخ، فرهنگ و تمامی ابعاد زندگی اجتماعی و سیاسی قوم هزاره نوشته شود.

ویرایش دوم جلد نخست آن اخیراً در افغانستان و دیگر کشورهای جهان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا