اخبارافغانستانجهان

مرگ امام جمعه طرفدار طالبان در انفجار مسجد جامع گذرگاه هرات

امام جمعه سنی تندروی حامی طالبان در یک انفجار مرگبار ظهر جمعه 11 شهریور درهرات کشته شد.

مجیب الرحمن انصاری امام جمعه مسجد گازرگاه هرات به همراه 30  تن از نمازگزاران این مسجد کشته و دهها تن نیز زخمی شدند.

به گزارش یورونیوز به نقل از منابع محلی افغانستان یک انفجار مرگبار ظهر جمعه  11 شهریور شهر هرات را لرزاند.

این انفجار ظهر جمعه در مسجد گازرگاه صورت گرفته و ده ها کشته و مجروح بر جای گذاشته است.

به گزارش سخنگوی پلیس این شهر غربی افغانستان که دارای اکثریت پشتون و سنی مذهب است مجیب الرحمان انصاری یک روحانی نزدیک تندروی سنی طرفدار طالبان به همراه جمعی از محافظان و همراهانش نیز کشته شده اند. او خطیب نماز جمعه این مسجد بوده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان کشته شدن این امام جماعت را در حساب توییتری خود تایید کرده است. تصاویر منتشره در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که اجساد غرق در خون در اطراف محوطه مسجد پراکنده شده است.

مجیب الرحمان انصاری در اوایل ماه ژوئیه در مجمع روحانیون در کابل  گفته بود هرکسی که برای سرنگونی رژیم طالبان تلاش می‌کند باید سرش از تنش جدا شود.

او گفته بود: پرچم طالبان به راحتی برافراشته نشده و به راحتی پایین نخواهد آمد.همه علمای دین در افغانستان باید به توافق برسند که هر کس مرتکب هر عملی علیه حکومت اسلامی ما شود باید سرش بریده شود و حذف شود.

در این انفجار حبیب الرحمن انصاری برادر مجیب الرحمن انصاری هم کشته شده است. این دو چهره ی نزدیک به طالبان همواره موید و توجیه گر کشتار و سرکوب و به شهادت رساندن شیعیان و هزاره ها در افغانستان بوده اند.

نخستین‌بار نام مولوی مجیب الرحمن انصاری در سال ۱۳۹۱ شنیده شد. او عید نوروز را عید مشرکین نامیده بود.

مجیب الرحمن از روحانیون با گرایش سلفی در افغانستان بود که همواره به ایراد خطبه علیه دولت پیشین افغانستان، طرفداری از طالبان، افراط در دینداری و مخالفت با حقوق ابتدایی زنان و آداب و رسوم فرهنگی می‌پرداخت و همین موضع‌گیری‌های تند او را به شهرت رسانده بود.او در نشست های خبری خود، زنان خبرنگار را اجازه حضور در نشست خبری نمیداد.

بر پایه ی گزارش برخی منابع محلی و سایتهای عربی، داعش مسئولیت انفجار در مسجد گازرگاه هرات را بر عهده گرفته است و این از آنجا ناشی می شود که اختلاف طالبان و بخشهایی از داعش بالا گرفته و طالبان برای به رسمیت شناخته شدن و بویژه در پی ترور ایمن الظواهری در کابل، به آمریکا قول همکاری برای قلع و قمع داعش داده اند و تعدادی از نیروهای داعش را هم دستگیر و تحویل آمریکا داده اند که این انفجار انتقام آن محسوب می شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا