اخبارجهانعربستان سعودی

محکوم شدن یک کاربر فضای مجازی سعودی به ۴۵ سال زندان

نگاهی گذرا به احکام صادر شده در حق شهروندان مختلف عربستانی در دو سال اخیر، حاکی از آن است که به رغم اینکه حکومت سعودی تلاش می کند دوران ولیعهدی “محمد بن سلمان” را دوره ای آزادتر از گذشته نشان دهد، اما واقعیت بر عکس این موضوع است.

در همین حال رسانه های محلی سعودی فاش کردند که یک کاربر فضای مجازی در سعودی به ۴۵ سال زندان محکوم شده است.

خانم نوره بنت سعید قحطانی، کاربر فضای مجازی سعودی، به خاطر فعالیت در شبکه های اجتماعی، توسط دادگاه جنایی ویژه عربستان به ٤٥ سال زندان محکوم شد.

دادگاه ویژه جنایی عربستان، مخالفت خانم قحطانی را در شبکه های اجتماعی با نقض حقوق بشر در عربستان، به ویژه پس از سفر اخیر “جو بایدن” به این کشور از مصادیق بر هم زدن نظم عمومی و ضدیت با جامعه دانسته است.

پیشتر همین دادگاه یک زن دیگر سعودی، به نام سلمی الشهاب، را به خاطر دنبال کردن حساب های توئیتری منتقدان حکومت ریاض به ۳۴ سال زندان و همچنین ۳۴ سال محرومیت از سفر به خارج در پایان دورۀ زندان محکوم کرد.

سلمی الشهاب دانشجوی دورۀ دکتری رشتۀ پزشکی در دانشگاه لیدز انگلستان و مادر دو کودک خردسال است.

ماه گذشته عادل جُبیر، وزیر امور خارجۀ سابق عربستان، طی گفتگویی به رویترز گفته بود که عربستان زندانی سیاسی ندارد و زندانیان این کشور همگی مرتکب جنایت شده‌اند و به همین خاطر از سوی دادگاه های کشور محکوم و مجازات می‌شوند.

تعریف سلیقه ای نوع جرم و جنایت در نظام قضایی تحت کنترل فقه سنی های افراطی وهابی، عملا به عاملی برای سرکوب مخالفان و منتقدان تبدیل شده است.

رئیس دفتر سازمان دیده بان حقوق بشر در واشنگتن احکام صادره علیه خانم سلمی الشهاب را به دلیل بیان نظراتش حتی برای کشوری همچون عربستان نوعی هذیان خواند و محکوم کرد.

گفتنی است، خانم سلمی الشهاب در دادگاه بدوی برای جرایم مشابه به شش سال زندان محکوم شده بود. اما، دادگاه تجدیدنظر این حکم را به ۳۴ سال زندان افزایش داد و علاوه بر آن خانم الشهاب را پس از پایان دورۀ محکومیت زندان به ۳۴ سال ممنوعیت سفر به خارج نیز محکوم کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا