اخبارجهانجهان اسلامعراق

افزایش تنش‌ها در بغداد؛ ده‌ها کشته، صدها زخمی و آینده‌ای مبهم درگیری‌ها بین گروه‌های مسلح احزاب مختلف همچنان ادامه دارد

روز دوشنبه، 7 شهریور 1401 در اقدامی بی سابقه آیت الله العظمی سید کاظم حائری، از مراجع تقلید شیعیان عراق از مرجعیت کناره گیری کرد.

به دنبال آن مقتدی صدر از رهبران سیاسی كشور عراق، برای هفتمین بار در 10 سال گذشته، اعلام کرد به طور کامل و برای همیشه از همه فعالیت های سیاسی کناره گیری می‌کند.

در پی این اقدام آتش اعتراضاتی که یک‌ماه قبل آغاز شده بود مجددا شعله ور شد و اوضاعی بحرانی را رقم زد.

بغداد پایتخت عراق و چند شهر دیگر وضعیت خوبی را پشت سر نمیگذارند.

از چند ماه قبل، اختلافات و کشمکش های سیاسی بین احزاب، جریان‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی در عراق حرکت طبیعی تشکیل حکومت را با مشکل مواجه کرده بود.

اما اتفاقات اخیر، به یک باره همه چیز را عوض کرد و اوضاع داخلی این کشور را بحرانی و ناامن کرد.

پس از اقدام بی سابقه آیت الله العظمی سید کاظم حائری، از مراجع تقلید عراق در کناره گیری از مرجعیت و در پی آن اعتزال مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، از فعالیت سیاسی؛ حامیان مقتدی صدر، از مساجد شعار “حی علی الجهاد” سر داده و به ساختمان‌های ریاست جمهوری و نخست وزیری و حتی منازل مقامات حکومتی عراق وارد شدند.

آن‌ها خواهان قطع شدن دست ‌های خارجی از تشکیل و اداره حکومت عراق و نیز پایان یافتن سالها دزدی و اختلاس هستند.

به دنبال این نا آرامی ها، از ساعت 19:00 روز دوشنبه تا اطلاع ثانوی مقررات منع آمد و شد در کل عراق وضع شد.

سرایا السلام؛ نیروهای شاخه نظامی وابسته به جریان صدر که پیشتر از طرف او دستور آماده باش داشتند وارد منطقه سبز بغداد که نهاد‌های حکومتی در آن مستقر هستند شدند و این امر باعث درگیری با سلاح های نیمه سنگین تا پاسی از دوشنبه شب شد.

صبح سه‌شنبه نیز بغداد با صدای تبادل آتش و انفجار از خواب بیدار شد؛ درگیری بین نیروهای مسلح طرفدار احزاب مختلف عراقیِ تحت حمایت ایران، ارتش و سرایا السلام همچنان ادامه دارد.

دهها نفر در این درگیری‌ها از طرف های مختلف و همچینن مردم عادی و نیرو‌های نظامی کشته شدند و صدها تن دیگر زخمی.

از سوی دیگر و در میانه این نا آرامی ها عراق اعلام کرده پرواز‌های فرودگاه‌های بغداد و نجف اشرف بدون مشکل ادامه دارند ایران اما از اتباع خود خواسته به عراق سفر نکنند؛ مرز های زمینی بین این دو کشور نیز از عصر روز دوشنبه مسدود اعلام شدند.

فرودگاه بین المللی تهران از لغو پروازهای خروجی به مقصد بغداد خبر داد و مقامات ایرانی در حال برنامه ریزی برای خارج کردن اتباع خود از عراق هستند؛ زائرانی که برای شرکت در زیارت اربعین در شهر های مقدس عراق هستند و خوشبختانه خطری آن‌ها را تهدید نمیکند.

مشایه اربعین نیز از دیگر شهر‌های عراق به سوی شهر مقدس کربلا ادامه دارد ‌‌‌و حرم‌های مطهر در این کشور، گرچه خلوت تر از روزهای دیگر همچنان در امنیت کامل پذیرای زائرانی‌ هستند که عمدتا غیر عراقی می‌باشند.

اما سفارت کشورهای مختلف در بغداد نسبت به تنش‌های اخیر نگران هستند و در همین راستا برخی، کارمندان خود را از منطقه سبز بغداد خارج کردند و بسیاری از آن‌ها از طرف های درگیر خواستند که آرامش خود را حفظ کرده و از راه‌های مسالمت آمیز مشکلات خود را حل کنند.

برهم صالح، رئيس جمهور عراق و مصطفی کاظمی، نخست وزیر این کشور و نیز نمایندگی سازمان ملل در عراق، پایبندی به آرامش و خویشتنداری و جلوگیری از افزایش تنش‌ها را خواستار شده اند.

مقتدی صدر نیز که ورود خروج‌های پیاپی‌اش در صحنه سیاسی گرهی از کلاف سردرگم آن باز نکرده این بار گفته تا توقف کامل خشونت و درگیری‌ها اعتصاب غذا نیز می‌کند.

او ظهر روز سه شنبه در یک نشست خبری ضمن ابراز شرمساری و عذرخواهی از مردم عراق از نیرو‌های وابسته به خود خواست عقب نشینی کنند.

حالا این گذر زمان است که روشن میکند دخالت کشور‌های مختلف در عراق تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد و روزهای آینده آبستن چه حوادثی هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا