اخبارجهانعراق

چاپ دایره المعارف میراث شیعیان دوازده امامی در ۱۶ جلد در عراق برای اولین بار

در طول تاریخ تشیع، کتب بسیار زیادی چاپ شده است.

بدون شک می توان، “دایره المعارف میراث شیعیان دوازده امامی” که در ۱۶ جلد در شهر مقدس کربلا چاپ شده را یکی از کتب ارزشمند چاپ شده در جهان تشیع بر شمرد.

مرکز اسلامی مطالعات راهبردی آستان مقدس حضرت عباس علیه السلام اخیراً دایرة المعارف میراث شیعیان دوازده امامی بر پایه علم کلام و به منظور پاسخ به شبهات و مسائل بحث برانگیز را در ۱۶ جلد منتشر کرد.

این دانشنامه که در نوع خود جزو اولین دایرة المعارفها به شمار می رود، حاوی بیش از ۳۵۰ لغت واژگان و با تکیه بر بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در علم کلام است.

این دانشنامه همچنین در بر دارنده متونی از میراث به جا مانده کلامی دانشمندان شیعه می باشد که در قرن های سوم تا دهم هجری می زیسته اند.

گفتنی است، فهرست بندی این دانشنامه بر اساس موضوع و حروف الفبا بوده که در چینش مطالب هر موضوع، تقدم و تاخر زمانی مولفین نیز مد نظر قرار گرفته است، به گونه ای که خواننده علاوه بر احاطه نسبت به موضوع مورد مطالعه، می تواند از نحوه تطور و پیشرفت آن موضوع در گذر زمان نیز مطلع شود.

لازم به ذکر است این دانشنامه تنها بخشی از پروژه بزرگتری است که این مرکز با هدف جمع آوری و بخش بندی و مرتب سازی میراث کلامی شیعیان دوازده امامی و بر اساس دسته بندی موضوعی و حروف الفبا به انجام رسانده تا بدین وسیله دسترسی خوانندگان به واژگان کلامی و آنچه دانشمندان در هر زمینه نگاشته اند را به صورت همزمان و یکجا فراهم سازد.

از ویژگی های این کتاب می توان به این موارد اشاره کرد:

– رعایت ترتیب زمانی در بیان واژگان از قدیم به جدید

– اطلاع از پیشرفت زمانی علم کلام طی قرن های متمادی

– آشنایی و اطلاع از شیوه دانشمندان و علمای شیعه علم کلام

– اطلاع از شبهات مطرح شده و پاسخ هرکدام

همچنین این مرکز به منظور استفاده‌ هر چه بهتر متخصصین و اهل فن، اقدام به انتخاب مطالب مخصوص به شیعیان دوازده امامی نموده است.

به منظور آگاهی و ارزشگذاری این پروژه براساس فعالیت های انجام شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تقطیع متون و دسته بندی قطعات مختلف براساس موضوعات مرتبط و حروف الفبا

2. قرار دادن شماره صفحه و بخش در ابتدا و قبل از آغاز متن.

3. تکرار برخی از موضوعات و مباحث مشترک در بیشتر از یکجا به منظور استفاده‌ی بیشتر.

علاقمندان می‌توانند به منظور دسترسی به این دانشنامه و آشنایی با سایر تولیدات این مرکز، به نمایشگاه دائمی کتاب واقع در بین الحرمین و یا نمایشگاه کتاب آستان مقدس حضرت عباس علیه السلام در خیابان الرسول واقع در شهر نجف اشرف مراجعه نمایند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا