اخبارجهانجهان اسلام

اجازه تحصیل ۱۳۰ هزار دانش‌آموز روهینگیایی توسط بنگلادش

۱۳۰ هزار دانش آموز مسلمان روهینگیایی که از چند سال پیش در کشور بنگلادش به همراه خانواده هایشان در اردوگاه های آوارگان زندگی می کنند، از تحصیل محروم بوده اند.

حالا اخباری منتشر شده که حاکی از آن است که این دانش آموزان، به حق تحصیل دست یافته اند و از این پس می توانند درس بخوانند.

دولت بنگلادش به سازمان ملل اجازه داد برنامه تحصیلی کودکان مسلمان و آواره را تدوین کند.

در همین راستا خبرگزاری فرانس 24 در گزارشی نوشت: برای نزدیک به نیم دهه، تعداد زیادی از کودکان پناهنده در اردوگاه‌های محقر «کاکس بازار» در بنگلادش تحصیلات کمی دریافت کردند یا اصلاً تحصیلی نداشتند چون دولت داکا می‌ترسید که آموزش و پرورش نشان‌دهنده پذیرش آوارگان روهینگیا باشد و آنها به این زودی‌ها به خانه‌های خود نروند.

با این حال، مقام های بنگلادش سرانجام به یونیسف اجازه دادند تا برنامه مدارس خود را برای تحت پوشش قرار دادن 130 هزار کودک روهینگیا و در نهایت همه کسانی که در اردوگاه‌‎ها هستند، افزایش دهد.

اما بنگلادش که قصد دارد به هر قیمتی شده آوارگان روهینگیا را روزی به میانمار بازگرداند، همه برنامه درسی را به زبان برمه‌ای تدوین کرده و مطابق آنچه در میانمار بود، دانش آموزان مسلمان باید ابتدای کلاس‌ها سرود کشورشان را بخوانند و به زبان برمه‌ای و با برنامه درسی کشورشان آموزش ببینند.

این در حالی است که هم حکومت دمکراتیک و سرنگون شده میانمار و هم دولت کودتای فعلی، اصولاً آوارگان روهینگیا را بنگالی دانسته و به هیچ عنوان حاضر به پذیرش آنها نیست.

گفتنی است پنج سال پیش در چنین روزهایی، عملیات نظامی ارتش میانمار و بوداییان افراطی در استان راخین شروع شد که به آزار، شکنجه، هتک حرمت، قتل و آوارگی صدها هزار مسلمان روهینگیایی منجر شد. هم‌اکنون 800 هزار نفر مسلمان آواره در اردوگاه‌های بنگلادش در حال گذران زندگی هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا