اخبارافغانستانجهان

آمریکا به مذاکره با طالبان درباره آزادسازی دارایی‌های افغانستان ادامه می دهد

رسانه ها گزارش می دهند که دولت بایدن با وجود افشای حضور ایمن الظواهری در کابل و وقت‌کشی طالبان و بانک مرکزی افغانستان، گفت‌وگوها درخصوص آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی افغانستان را ادامه خواهد داد.

خبرگزاری رویترز ضمن تایید این خبر افزود ، هم‌زمان با اینکه سازمان ملل هشدار می‌دهد که تقریبا نصف جمعیت ۴۰ میلیون نفری افغانستان با نزدیک شدن به فصل زمستان با “گرسنگی وخیم” مواجه می‌شوند، چنین تصمیمی برای ادامه گفت‌وگوها با طالبان به با ثبات کردن اقتصاد فروپاشیده افغانستان کمک می‌کند و همچنین حاکی از نگرانی فزاینده واشنگتن درخصوص فاجعه انسانی است.

همانطور که رویترز پیشتر گزارش داد، برنامه آمریکا این است میلیاردها دلار از دارایی‌های مسدود شده افغانستان را به صندوق امانت پیشنهادی در سوئیس واریز کند.
این پرداخت‌ها با کمک یک سیستم بین‌المللی و بدون دخالت طالبان که اکثر رهبران آن تحت تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل هستند، انجام خواهد شد.

حاکمان طالبان طی مذاکرات دوحه در اواخر ژوئن، یک طرح متقابل را پیشنهاد داده بودند.

دو منبع به شرط آنکه نامشان فاش نشوند، گفتند که مقامات خزانه‌داری و وزارت امور خارجه آمریکا به تحلیلگران مستقل در جلسه توجیهی ۱۱ اوت – ۱۲ روز پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر سابق القاعده در پی حمله پهپادی سازمان سیا در کابل – گفتند علی‌رغم ناامیدی نسبت به سرعت، می‌خواهند که مذاکرات را ادامه دهند.

به گفته یکی از این منابع، یک مقام رسمی آمریکا اظهار کرد که طالبان و بانک مرکزی افغانستان به سرعت کار نمی‌کنند؛

“طالبان هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد و این آزاردهنده است.”

وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درخصوص این جلسه توجیهی خودداری کرد. اما یک منبع آگاه آمریکایی به شرط آنکه نامش فاش نشود ماهیت و خلاصه این جلسه توجیهی را تایید کرد.

وی گفت: «حمله پهپادی انجام شده تعهدات دولت آمریکا را نسبت به تشکیل و تنظیم روند مربوط به صندوق امانت بین‌المللی تغییر نداد. دولت آمریکا همچون قبل از حمله با همان سرعت و شتاب در این راستا کار می‌کند.»

وزارت اطلاعات و خارجه طالبان و همچنین بانک مرکزی افغانستان به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

مقامات آمریکایی همچنین درخصوص برنامه صندوق امانت با سوئیس و سایر طرف‌ها گفت‌وگو کرده‌اند.

هم‌زمان با اینکه نیروهای تحت رهبری آمریکا پس از جنگ بیست‌ ساله، افغانستان را ترک کردند و همچنین پس از بازگشت طالبان به عرصه قدرت، واشنگتن و سایر اهداکنندگان کمک‌های خود را که ۷۰ درصد از بودجه دولت کابل را تشکیل می‌داد، قطع کردند و بدین ترتیب بحران بشردوستانه و اقتصادی افغانستان تشدید شد.

منابع مستقل همواره تایید کرده اند که سنی های تندروی طالبان نه به توافق قطر و نه به هیچ یک از سایر توافق ها و معاهدات بین المللی پایبند نبوده اند و حتی به قولهای بهبود اوضاع سیاسی و اجتماعی و کاهش سخت گیری به موضوع مدرسه رفتن دختران هم عمل نکرده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا