اخبارافغانستانجهان

شیعیان هزاره افغانستان و «انتقامجویی» طالبان

با گذشت بیش از یک سال از تسلط طالبان بر افغانستان، هنوز فشارهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی از سوی این نیروهای سنی تندرو بر شیعیان هزاره، کاهش نیافته و این فشارها به صورت پیوسته، ادامه داشته است.

از کوچ اجباری تا غصب زمین های شیعیان هزاره، تنها بخش کوچکی از جنایت های طالبان علیه شیعیان به ویژه هزاره ها در یک سال اخیر به شمار می رود.

در تداوم فشار طالبان بر شیعیان هزاره، مسئولان محلی طالبان در شهرستان «سنگتخت و بندر» استان دایکندی در مرکز افغانستان، ساکنان یک روستا را به پرداخت دو میلیون و 500 هزار افغانی و یک کلاشینکوف، به بهانه قتل یک چوپان عشایری، حدود سه دهه قبل، جریمه کرده‌اند.

منابع مردمی گفته‌اند که عشایری ها ادعا می‌کنند که این مرد توسط ساکنان روستای «چهار قول میری» در سال ۱۳۷۰ به قتل رسیده، اما ساکنان محل این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند که حدود ۳۰ سال قبل در نقاط مرزی استان دایکندی و استان غور یک چوپان عشایری کشته شده و یک چوپان دیگر زخمی شده که ساکنان این روستا در آن دست نداشته‌اند.

منابع مردمی می‌گویند که طالبان از بزرگان روستای چهار قول میری «اعتراف و تعهد اجباری» گرفته‌اند که این حکم «ظالمانه و غیرعادلانه» را عملی کنند.

یکی از ساکنان محلی گفت: طالبان دنبال بهانه برای انتقامجویی از هزاره‌ها هستند. تا حالا در کجای جهان دیده‌اید که ساکنان یک روستا به اتهام قتل یک نفر، جریمه شوند؟

اتفاقی که در روستای چهارقول میری شهرستان سنگ تخت و بندر استان دایکندی افتاده، اولین مورد از اینگونه رویدادها در این استان نیست.

۱۶ خرداد ماه سال جاری نیز عشایری ها ادعا کرده بودند که یک مرد عشایری در سال ۱۳۶۳ توسط ساکنان روستای «سیاه چوب» شهرستان سنگتخت و بندر کشته شد و خواستار پرداخت خون بها شده بودند.

ولسوال طالبان برای فیصله این قضیه یک هیأت تعیین کرده بود و در نهایت فیصله کردند که ساکنان این روستا باید به عشایری ها مبلغ یک میلیون افغانی به عنوان خون‌بها پرداخت کنند.

ساکنان این روستا در آن زمان گفتند که درگیری که در سال ۱۳۶۳ بین عشایری ها و مردم محل رخ داد، دو نفر از دو طرف کشته شدند.

آنها می‌گویند که شکایت آنها بخاطر کشته شدن یک نفر از ساکنان این روستا توسط عشایری ها، از سوی مسئولان محلی طالبان نادیده گرفته شد و بررسی نشد، اما شکایت عشایری ها از سوی طالبان پیگیری و مردم محل به پرداخت خون‌بها جریمه شدند.

طالبان در یک سال گذشته، علاوه بر اینکه ساکنان استان شیعه‌نشین دایکندی در مرکز افغانستان را به بهانه‌های مختلف جریمه، شکنجه و بازداشت کرده‌اند، شماری از آنها را مجبور به کوچ اجباری کرده و زمین های آنها را غصب کرده‌اند.

سال گذشته و بعد از تسلط طالبان بر افغانستان، این گروه ساکنان یک روستا در شهرستان «کیتی» استان دایکندی را مجبور به کوچ اجباری کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا