اخبارجهانعربستان سعودی

گزارش نشریه تایمز درباره از سر گرفتن صدور حکم اعدام برای نوجوانان شیعه توسط حکومت سعودی

با نگاهی گذرا به آمارهای رسمی در چند دهه اخیر، می توان به راحتی دریافت که حکومت سعودی در لیست کشورهایی است که بیشتر حکم های اعدام برای نوجوانان را صادر کرده است.

نهادهای حقوق بشری، روز گذشته، دوشنبه، از تایید و یا صدور احکام اعدام برای هفت شهروند سعودی بنا به اتهامات مختلف خبر دادند.

روزنامه تایمز بریتانیا در گزارشی اعلام کرد علیرغم وعده‌های پیشین مقام های سعودی در پایان دادن به اعدام نوجوانان، صدور احکام اعدام برای نوجوانان عربستانی به دلیل اعتراض به حکومت از سر گرفته شده است.

تایمز افزود: ۳۱ ژوئن گذشته، جوانی به نام «جلال لَباد» بنا به مجموعه‌ای از اتهام ها از جمله تظاهرات علیه حکومت به اعدام محکوم شد. لباد که حالا ۲۱ سال سن دارد، در سال ۲۰۱۷ میلادی به اتهام مشارکت در تظاهرات و اعتراض ها، چند سال پیش بازداشت شد.

دادگاه تجدیدنظر سعودی همچنین هشتم آگوست گذشته حکم به اعدام «عبدالله درازی» داد که به هنگام بازداشت در سال ۲۰۱۴ تنها ۱۹ سال سن داشت.

مقام های سعودی، درازی را به اتهام مشارکت در تظاهرات و تشییع جنازه قربانیان اعتراض ها، توزیع آب به هنگام تظاهرات و شرکت در تشکیل هسته تروریستی و حمله به اموال عمومی به اعدام محکوم کردند.

این روزنامه بریتانیایی همچنین اعلام کرد که نمایندگان دادستانی عربستان خواستار اعدام دستکم پنج نوجوان دیگر بنا به اتهام های مشابه هستند و اغلب این افراد از اقلیت شیعیان در عربستان‌اند.

عربستان پس از آغاز بهار عربی شاهد تظاهرات در مناطق دارای اکثریت شیعه در شرق عربستان بود که به شکل پراکنده چند سال ادامه پیدا کرد.

نهادهای حقوق بشری اروپا چند روز پیش اعلام کردند با وجود وعده «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در کاهش مجازات اعدام، عربستان طی شش ماه نخست امسال ۱۲۰ نفر را اعدام کرده و این تعداد دو برابر اعدامی‌های سال ۲۰۲۱ میلادی است.

عربستان و به ‌ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در سال‌های اخیر و بخصوص پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، به شدت به خاطر رفتارهای مغایر با حقوق بشر مورد انتقاد سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری قرار گرفته‌ است.

مقام های سعودی ۱۲ مارس گذشته از اعدام بیش از ۸۰ نفر در یک روز خبر دادند. بنابر اعلام ریاض این افراد به ارتکاب جرایم مختلفی از عضویت در گروه‌های شبه نظامی گرفته تا قتل محکوم شده بودند.

این بزرگ ترین اعدام دسته‌جمعی است که پادشاهی سعودی در تاریخ معاصر خود انجام داده است.

اعدام‌های انجام شده حتی از اعدام‌های دسته‌جمعی در ژانویه ۱۹۸۰ که در جریان آن ۶۳ فرد محکوم به تصرف مسجدالحرام در مکه کشته شدند فراتر رفت.

عربستان در سال ۲۰۲۱ حکم اعدام ۶۹ نفر را اجرا کرده بود که یکی از بالاترین نرخ‌های اعدام در جهان بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا