اخبارجهانجهان اسلام

قوام الدین قاسمی : هنر تعزیه نباید از سنت خود خارج شود

قوام‌الدین قاسمی از هنرمندان با سابقه ی عرصه تعزیه خوانی ايران گفت : یکی از رموز بقای وقایع تاریخ اسلام در ایران و جهان به همین هنر وابسته بوده است.

قوام‌الدین قاسمی از هنرمندان حاضر در دوازدهمین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با مجلس شبیه‌خوانی حضرت علی‌اکبر عليه السلام درباره اهداف و رویکردهای خود از این حضور گفت: نقل است که حضرت علی‌اکبر عليه السلام شبیه‌ترین مردم به پیامبر اکرم صلى الله عليه و آله است و در روزگار جوانی چنان با سپاه دشمن وارد مبارزه شد که نامش برای همیشه در تاریخ ماند و همه‌ساله روز ششم ماه محرم را به نام این بزرگوار نام‌گذاری می‌کنند و مجالس عزاداری و تعزیه به نام ایشان و متأثر از ماجرای شهادتشان اجرا می‌شود.

او تصریح کرد: بالغ‌ بر ۶۰ سال است که به اجرای تعزیه می‌پردازم و بر این باورم که به‌کارگیری شیوه‌های اجرایی جدید در هنر تعزیه کار شایسته‌ای نیست و تعزیه نباید از سنت خود خارج شود درنتیجه من به همراه گروهم در تلاشیم که ضمن پایبندی به شیوه‌های اجرایی تعزیه، این هنر را به بیراهه نبرده و در اصالت آن بکوشیم.

قاسمی با تأکید بر اینکه تعزیه‌خوانی هم مثل هر هنر دیگری برای خودش قواعد و قوانینی دارد که آن را از سایر گونه‌های نمایشی جدا می‌کند، افزود: هنر تعزیه‌خوانی با وجود اینکه درون‌مایه اسلامی دارد، دارای ریشه‌های ایرانی است و به لطف این‌گونه نمایشی، درخت عزاداری ایرانیان طی سالیان سال تنومندتر شده و نکته جالب و قابل‌تأمل اینکه مردم کشورهای دیگر نیز همچون مردم ایران با این هنر آشنا هستند و همواره زمان اجرا در سایر نقاط جهان با استقبال درخور توجهی مواجه شده‌ایم.

این فعال حوزه تعزیه بیان کرد: تعزیه را نباید با تئاتر یکی دانست و تعزیه تئاتر گونه معنا ندارد درنتیجه باید به شیوه‌ای دلسوزانه به توسعه فعالیت گروه‌های نمایشی در این زمینه نیز کمک کرد و با حمایت و پشتیبانی از آن‌ها، راه را برایشان هموار ساخت.

او ادامه داد: نمادسازی یکی از ارکان تعزیه است که هرقدر هنر هنرمندان این عرصه بیشتر باشد، به‌گونه‌ای شایسته و به‌یادماندنی از این نمادسازی‌ها بهره می‌گیرند و به‌طور مثال با یک کاسه آب چنان تصویری از رود فرات خلق می‌کنند که گویی عظمت آن رود در نظر مخاطبان جلوه‌گر می‌شود.
بر این اساس نمادها و نشانه‌ها همواره در تعزیه پرکاربرد بوده و هنرمندان سعی می‌کنند در اجرایشان از نمادها برای بیان مفاهیم عمیق‌تر استفاده کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا