اخبارجهانعراق

بازدید یک هیات عراقی از اردوگاه الهول سوریه

همچنان صدها خانواده سنی تندروی د۱عش، در اردوگاه الهول اقامت دارند.

این اردوگاه که یکی از خطرناک ترین اردوگاه های جهان به شمار می رود، معضلی است که هم دولت عراق را با مشکل مواجه کرده و هم دولت سوریه.

اما چند هفته پیش توافق هایی صورت گرفت که بر اساس آن مقرر گردید تعداد قابل توجهی از این خانواده ها، به عراق منتقل شوند.

پایگاه خبری العربی الجدید نوشت که یک هیات عراقی با خانواده های عراقی در اردوگاه الهول دیدار و لیست اشخاصی را که به زودی از این اردوگاه خارج خواهند شد را ثبت کرده اند.

این منبع افزود: دولت عراق و اداره این اردوگاه در خصوص خارج کردن همه عراقیها از آن هماهنگی دارند.

یک منبع رسمی امنیتی عراقی ۲۱ مردادماه جاری گزارش داده بود که حدود ۱۵۰ خانواده عناصر سنی های تندروی د۱عش از اردوگاه الهول سوریه وارد استان نینوا در عراق شدند.

این گروه جدید خانواده‌های سنی های تندروی د۱عش تحت حفاظت شدید امنیتی از طریق گذرگاه مرزی ربیعه در مرز عراق و سوریه وارد عراق شدند.

این منبع افزود: این خانواده ها به اردوگاه الجدعه منتقل شدند و تعداد آنها ۱۵۰ خانواده، شامل ۶۲۰ نفر است که اکثرا زن و کودک هستند.

سال گذشته نیز دولت عراق به رغم مخالفت مقامات محلی و ساکنان استان نینوا، در چند نوبت ده‌ها خانواده عراقی را که مردانشان از عناصر سنی تندروی د۱عش هستند، از اردوگاه الهول در سوریه به اردوگاه الجدعه در نینوا منتقل کرده بود.

تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق به علاوه استاندار نینوا و وزارت مهاجرین و رانده شدگان عراق پیش از این نسبت به تبعات بازگشت این خانواده های سنی های تندروی د۱عش هشدار داده بودند.

«نجم جبوری» استاندار نینوا در نامه ای برای نخست وزیر عراق، نسبت به تبعات امنیتی و اجتماعی انتقال خانواده های سنی های تندروی داعش به خاک عراق در استان نینوا هشدار داد.

وی خواهان درنگ دولت عراق در خصوص انتقال این خانواده ها شد و در اظهاراتی نیز تاکید کرد که این اقدام منجر به شکل گیری مخالفت گسترده در استان نینوا و برپایی اعتراضات اجتماعی وسیع می شود.

عضو کمیسیون مهاجرت و رانده شدگان در پارلمان عراق نیز گفته است که اردوگاه الهول در نزدیکی مرزهای عراق به دلیل وجود نزدیک به ۱۰ هزار عنصر گروه تروریستی داعش در آن، خطری برای امنیت ملی عراق محسوب می شود.

بر اساس آمارهای رسانه ای منتشر شده؛  اردوگاه الهول در زمان حاضر ۱۷ هزار و ۶۹۳ خانوار و در مجموع ۶۴ هزار و ۳۷۳ نفر را در خود جای داده که بیش از ۳۰ هزار نفر آنها عراقی هستند.

طبق این گزارش این اردوگاه ۸ هزار و ۲۰۹ خانوار عراقی شامل ۳۰ هزار و ۶۰۶ نفر، ۶ هزار و ۷۰۹ خانوار سوری شامل ۲۷ هزار و ۲۲۳ نفر که اغلب از شرق فرات هستند و بقیه خانواده های عربی و اروپایی از ۵۴ کشور جهان را در خود جای داده است.

علاوه بر اینها، حدود ۱۲ هزار تروریست مرد داعشی نیز در زندان “الصناعه” در منطقه «غویران» در الحسکه سوریه در بازداشت نیروهای کرد دمکراتیک این کشور هستند که حدود چهار هزار نفر آنها از اتباع کشورهای غربی – عربی هستند.

همچنین تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۰ هزار زندانی سنی تندروی د۱عش دیگر نیز در زندان “السینا” در حسکه نگهداری می‌ شوند.

هر چند برخی وابستگان و اقوام عراقی خانواده های ساکن در الهول تمایل به بازگشت وابستگانشان دارند، اما در مقابل سایر عراقی ها احساس و ارتباط خوبی با آنها ندارند زیرا مسبب خون فرزندانشان را این افراد می دانند.

مقامات عراقی هم بیم دارند این موضوع به تنش های اجتماعی و نهایتا امنیتی از طریق انتقام گیری تبدیل شود، جدای از اینکه احتمال دارد فرصت دیگری به تروریست ها از این طریق داده شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا