اخبارایرانجهان

اعلام برنامه کامل ورود زائران ایرانی به عراق در اربعین توسط وزارت کشور عراق

وزارت کشور عراق برنامه کامل ورود زائران ایرانی به عراق در اربعین را اعلام کرد.

با نگاهی گذرا به این برنامه و سخنان مطرح شده توسط مقام های وزارت کشور عراق، می توان دریافت که مسئولان عراقی برای تسهیل ورود زائران ایرانی به عراق، عزم خود را جزم کرده اند.

«مهدی فکیکی» رئیس کمیته اربعین در وزارت کشور عراق از تدوین طرحی برای تسریع روند ورود زائران ایرانی در ایام اربعیین خبر داد و بر لزوم همکاری بین دو طرف ایرانی و عراقی در قضیه گروه بندی ورود زائران به عراق تاکید کرد.

وی اظهار داشت: در جریان سفر اخیر “غانمی” وزیر کشور عراق به تهران و امضای یادداشت تفاهمی بین دو طرف در جنبه های مختلفی از قبیل آموزش، همکاری در زمینه های مبارزه با مواد مخدر، گمرک، گذرنامه و امور دیگری که مهمترین آن زیارت میلیونی اربعین و راه های برگزاری آن بود، یک کمیته عالی برای نظارت بر زیارت اربعین جهت تامین امنیت این زیارت تشکیل شد.

فکیکی افزود: همه توصیه ها را به ارگان های مربوطه جهت آماده سازی زیارت اربعین داده ایم و جلسات متعددی با طرف ایرانی برگزار کرده ایم و در همین راستا معاون وزیر کشور ایران و هیات همراهش به بغداد سفر کردند و جلسات دوجانبه ای نیز بین استان های هم مرز برگزار شده و همه اداره های عراق در خصوص تسهیل امور زائران و ارائه خدمات به آنها با همکاری طرف ایرانی توجیه شده اند.

رئیس کمیته اربعین در وزارت کشور عراق در ادامه یادآور شد: بر سر گذرگاه هایی که به روی زائران باز خواهد شد و همچنین مشخص کردن گذرگاه ورود کامیون های موکب ها به منظور تسهیل ورود عابران پیاده و تدوین طرحی برای تسریع ورود زائران ایرانی اربعین توافق حاصل شده است.

او ادامه داد: برای گذرگاه شلمچه در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته، روزانه ورود ۷۰ هزار زائر ایرانی، برای گذرگاه الشیب روزانه ۳۰ هزار زائر، برای زرباطیه ۱۰۰ هزار زائر در روز و گذرگاه المنذریه به دلیل کوچکی آن، ۱۲ هزار زائر تعیین شده است.

این مقام عراقی تصریح کرد: با همه ارگان های مربوطه برای صدور مجوز برای خودروهای ایرانی که زائران را به خاک عراق منتقل می کنند، توافق حاصل شده و محل توقف این خودروها را به شرط اینکه وارد مراکز استان ها نشوند، مشخص کرده ایم.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا