اخبارجهانعربستان سعودی

صدور حكم 34 سال زندان براى يك فعال حقوق زنان در عربستان

عربستان سعودی براى يک فعال حقوق زنان حکم 34 سال زندان صادر کرد.

  حكم صادره براى خانم سَلمِه الشهاب طولانی ترین حکمی است که تاکنون براى یک فعال حقوق زنان در عربستان سعودى صادر شده است. 

پژوهشگران و فعالان اجتماعى می گویند که یک کاندیدای دکترای دانشگاه لیدز، در حاليكه مادر دو پسر چهار و شش ساله است به 34 سال حبس در عربستان سعودی محکوم شده که طولانی ترین محکومیتی است که تاکنون برای یک مدافع حقوق زنان در این كشور صادر شده است.

 بر اساس گزارش یک سازمان حقوق بشری مستقر در واشينگتن، خانم سلمه الشهاب در ژانویه 2021 براى گذراندن تعطیلات به عربستان سعودی رفته بود كه هنگام بازگشت به بريتانيا، توسط آل سعود بازداشت شد.

 خانم الشهاب ابتدا به دلیل توئیت هایی که برای احقاق حقوق در عربستان سعودى منتشر کرده بود، به شش سال زندان محکوم شد. اما هفته گذشته دادگاه کیفری تخصصی عربستان سعودی در یک درخواست تجدیدنظر، حکم را به 34 سال و  ممنوعیت سفر افزایش داد.

 ناظران می گویند که حکم پرونده الشهاب، تشدید قابل توجهی در سرکوب مخالفان توسط ولیعهد محمد بن سلمان است و نشان دهنده بدتر شدن وضعیت حقوق زنان علی رغم اصلاحات سرفصل در سال های اخیر است.

لینا هثلول، رئیس بخش نظارت و ارتباطات در گروه حقوقی ALQST مستقر در بریتانیا، گفت که این حکم “مسخره ادعاهای مقامات سعودی مبنی بر اصلاح زنان و نظام حقوقی است و نشان می دهد که آنها همچنان در جهنم هستند تا هر کسی را که نظرات خود را آزادانه بیان می کنند به شدت مجازات کنند.”»

 وی گفت: فعالان سعودی به رهبران غربی هشدار دادند که مشروعیت دادن به ولیعهد، راه را برای سوء استفاده های بیشتر هموار می کند که متأسفانه اکنون شاهد آن هستیم.

 شایان ذکر است که فعالان و مدافعان حقوق بشر هشتگ #آزادیسلماالشهاب را راه اندازی کرده اند.  و سازمان های بین المللی از مقامات سعودی خواستند که او را آزاد کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا