اخبارجهانجهان اسلام

نگاهی به مشکلات حمل و نقل زائران ایرانی در ایام اربعین حسینی علیه السلام

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که زائران ایرانی هر ساله در ایام اربعین حسینی علیه السلام با آن مواجه می شوند، مشکل رفت و آمد است.

مشکلی که ریشه اصلی آن به مدیریت ضعیف، برنامه ریزی نادرست، فساد اداری در بخش های مختلف مربوطه و برخی دیگر معضلات مربوط می شود‌.

همه ساله و در آستانه ایام اربعین حسینی، ده‌ها میلیون‌‌‌ زائر و عاشق اباعبدالله علیه السلام، از نقاط مختلف جهان به سفر زیارتی کربلا می‌روند و در کشور ایران هم میلیون‌‌ها زائر آماده این سفر معنوی می‌شوند.

پیش از شیوع کرونا و در سال ۱۳۹۸ طبق آمار رسمی، حدود ۳ میلیون زائر حسینی از ایران عازم سفر زیارتی اربعین شدند، امسال پیش‌بینی می‌شود حدود 5 میلیون زائر عازم سفر زیارتی اربعین شوند.

زیارت اربعین با همه شیرینی و لذت های زیارتی که دارد، اما متاسفانه در بخش حمل و نقل، در بسیاری از زمان ها موجب ناراحتی زائران ایرانی می شود زیرا به دلایل بسیار زیاد از جمله مدیریت ضعیف، برنامه ریزی نادرست، فساد اداری در بخش های مختلف مربوطه و برخی دیگر مشکلات و معضلات، زائران را در رسیدن به مقصد و بازگشت به شهر خود بعد از پایان زیارت، با مشکل مواجه می کند.

البته مسئولان وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از اصلی ترین ارگان های متولی برنامه ریزی برای حمل و نقل زائران، هر ساله چند هفته قبل از آغاز ایام اربعین، در اطلاعیه یا کنفرانس های خبری مختلفی وعده و وعیدهایی می دهند و تلاش می کند نشان دهند که قرار است زائران از نظر رفت و آمد، اربعینی خوب را پشت سر بگذارند اما وقتی زمان زیارت می رسد، زائران با موانع یا مشکلاتی مواجه می شوند که کامشان تلخ می شود.

از گران بودن هزینه های حمل و نقل یا بالا و پایین رفتن قیمت ها گرفته تا پیدا نشدن وسیله مناسب حمل و نقل و دیگر معضلات موجود.

حالا چند هفته ای به ایام اربعین زمان باقی مانده و مجددا مسئولان وزارت راه ایران اظهارنظر و وعد و وعیدهای خود را دوباره آغاز کرده و امیدهای واهی به زائران می دهند، اما باید منتظر ماند و دید که آیا امسال نیز مشکلات سال های گذشته پا بر جاست یا اینکه بالاخره بعد از سال ها انتظار، زائران حسینی و عاشقان ابا عبدالله الحسین علیه السلام خواهند توانست بدون دغدغه و مشکل و با هزینه ای مناسب به زیارت بروند؟!

در پایان لازم به یادآوری است که بزرگ مرجع جهان تشیع، آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله، همواره در سخنرانی های مختلف خود، بر لزوم تسهیل امور زیارت برای زائران تاکید کرده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا