اخبارجهانعربستان سعودی

ممنوعیت عزاداری موکب ها در خیابان های قطیفِ عربستان توسط حکومت

حکومت آل سعود از زمان روی کار آمدن و در دست گرفتن قدرت تاکنون، همواره به مبارزه و مقابله با شیعیان پرداخته است.

این رفتار آل سعود با شیعیان، شامل اعدام، بازداشت، شکنجه و انواع دیگر فشارها بوده است.

مقابله با برگزاری مراسم دینی و مذهبی از جمله مجالس عزاداری و سنگ اندازی در مسیر عزای امام حسین علیه السلام نیز از دیگر اقدام های آل سعود در این دوران حکومت داریش بوده است.

پایگاه خبری مرآه الجزیره نوشت: دولت عربستان تصمیمی مبنی بر ممنوعیت خروج موکب های عزاداری سید الشهدا علیه السلام در خیابان های قطیف صادر و اعلام کرده که خروج موکب های عزاداری در خیابان ها ممنوع است و این مراسم باید تنها در داخل حسینیه ها برگزار شود.

بر اساس این گزارش، اداره تحقیقات عمومی عربستان از طریق اداره های اوقاف و میراث در استان قطیف با نزدیک شدن به شب های محرم، محدودیت های شدیدی را علیه مردم اعمال کرده و از آن تحت عنوان «پروتکل های ویژه برگزاری مراسم عاشورا» تعبیر کرده است.

مسئولان برگزاری مراسم عزاداری محرم در قطیف باید این پروتکل ها را امضا کنند و مسئولیت هرگونه تخطی از آن را برعهده بگیرند.

علاوه بر این، صاحبان حسینیه ها نیز باید قبل از برگزاری مراسم، در اداره اوقاف و میراث این کشور ثبت نام کنند.

علاوه بر این دولت عربستان نصب پرچم های عاشورایی در خیابان ها و میادین عمومی و حتی منازل و ساختمان ها را ممنوع کرده و اعلام کرده که مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام باید در زمان های مشخصی و با حضور معدود افراد برگزار شود.

دولت عربستان همچنین از خطبای حسینی خواسته به موضوع هایی که «اختلاف برانگیز» خوانده، نپردازند و اصولی را برای سخنرانی های آنها تعیین کرده است.

نصب بلندگو در مساجد و حسینیه ها و مکان های عزاداری نیز ممنوع شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا