آسیااخبارجهان

قربانیان سیل در آسیای جنوبی و خاور میانه

سیل ویرانگر تابستانی در منطقه آسیای جنوبی و خاورمیانه، از دو هفته پیش در هند آغاز شد و با سرعت، بخش هایی از پاکستان و افغانستان را فراگرفت و طی ده روز اخیر وارد ایران و عراق شد و در حالیکه همچنان در ایران استانهای زیادی را دچار خسارت کرده و این خسارتها، رو به گسترش است، به حوزه کشورهای عربی خلیج فارس هم سرایت کرد و در امارات متحده عربی و عربستان متوقف شد.

سیل، آن ‌هم در تابستان مناطق وسیعی از خاورمیانه و پیش از آن آسیای جنوبی را درنوردید.

در مواجهه با این مهمان ناخوانده بسیاری، خانه و کاشانه خود را از دست دادند و برخی عزیزان خود را…

آمار قربانیان سیل در ایران بالغ بر 70 نفر گزارش شده است.

این سیل ابتدا از استان فارس و شهرستان استهبان آغاز شد اما خیلی سریع به استانهای مرکزی و جنوبی و متعاقبا به شمال و شمال شرقی ایران هم سرایت کرد و مجموعا بیش از 20 استان ایران گرفتار خسارت هاى جانی و مالی سیل تابستانی شده اند.

کارشناسان حوزه آبخیزداری بر این باورند که ساخت و ساز غیر استاندارد و غیر مجاز در مسیر رودخانه ها و مسیل ها و همچنین عدم لایروبی رودخانه ها  و ساخت جاده در کف رودخانه ها و مسیل ها از مهمترین دلایل افزایش خسارات سیل اخیر ایران است.

از سوی دیگر در حوزه هواشناسی هم نظام هشداردهنده ی هوشمند و کارآمدی وجود ندارد تا شهروندان را از وجود سیلاب ها با خبر کند و شهروندان در حالیکه گمان می کنند به دلیل عدم بارش و خشک بودن کف رودخانه در آنجا می توانند پیک نیک کنند به ناگاه قربانی سیل مرگبار می شوند.

اما سیل تابستانی در افغانستان هم خسارت هاى زیادی ببار آورد . مولوی شرف‌الدین مسلم، از مسئولين طالبان در امور حوادث طبیعی در یک نشست خبری در کابل گفت که سیلاب‌های اخیر سه هزار و ۱۹ خانه را تخریب و هزاران دام را تلف کرده است.

وی از جامعه جهانی و سازمان ملل خواست تا برای رسیدگی به نیازهای اولیه و اساسی سیلاب‌زدگان همکاری کنند.

بر اساس اعلام مقامات طالبان، در نتیجه سیل‌های و زلزله ویرانگر اخیر در این کشور 1900 تن جان باخته، 2000 هزار نفر زخمی شده و هزاران راس دام و خانه مسکونی نیز تخریب شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا