اخباراروپاجهان

انتشار گزارشی تصویری از تدارکات انگلیس برای بزرگداشت عید غدیر خم

انتشار اسلام و مذهب تشیع، در کشور انگلیس در چند سال اخیر به طوری افزایش یافته که رسانه های مختلف این کشور، ناگزیر در بسیاری از مناسبت های مختلف، به انتشار و پوشش اخبار مربوط به مراسم و مناسبت های دینی اسلامی و شیعی می پردازند.

در همین راستا یک روزنامه انگلیسی، گزارشی تصويرى از تدارکات جاری در این کشور، برای بزرگداشت عید غدیر خم منتشر کرد.

روزنامه محلی بریتانیایی “بیرمنگام میل”، گزارشی تصویری منتشر کرد که در آن تایید کرد که عيد سومى در تقویم اسلامی وجود دارد که بسیاری از مردم آن را نمی‌ دانند، هر چند كه بيانگر لحظه ى مهمی در تاریخ و فرهنگ اسلامی است.

این روزنامه در گزارش خود با عنوان «عید غدیر 2022 – تاریخ، معنا و جشن غدیر خم» نوشت: پس از پایان جشن عید قربان در شهر بیرمنگام، با حضور هزاران نفر در پارک کوچک هیث که یکی از مکان ‌های عمومی این شهر به شمار می رود، عید غدیر فرا می ‌رسد.

این گزارش، با استفاده از عبارت “رویداد تاریخی” كه نشان دهنده بیعت است، اعلام کرده که حاضرین، “بزرگ ترین روز خدا” را جشن می گیرند.

این گزارش افزود: تاریخ این تعطیلات، روز هجدهم ماه ذیحجه، آخرین ماه تقویم قمری است که شامل مناسبت‌های مهم دیگری از جمله حج و عید قربان نیز می‌شود.

اصل نام این مراسم، به محل و مکانی بر می‌ گردد که در کنار غدیر در منطقه خم، بین مکه مکرمه و مدینه منوره قرار دارد، جایی که این مراسم شاهد انتصاب امام علی بن ابی طالب علیه السلام به عنوان جانشین قانونی حضرت محمد صلی الله علیه و آله در پايان مناسک حج و انجام خطبه علنى غدیر، توسط آن حضرت، قبل از شهادت شان، بود.

این روزنامه انگلیسی به نقل از روایت های اسلامی، تأیید می کند که «هر کس در این روز روزه بگیرد، معادل 60 سال عبادت می شود» و در ادامه افزود: از دیگر عبادت های کسانی که این عید را در سراسر جهان جشن می گیرند، نماز، انجام غسل، پوشیدن بهترين لباس، عیادت از اقوام و تقدیم غذا به مؤمنین است.

گفتنی است، از جمله مکان هایی که به مناسبت غدير در آن جشن برگزار می شود، حسینیه بیرمنگام است که مومنان برای اقامه نماز و تلاوت قرآن در آن جمع می شوند و کیک سنتی عید غدیر را برش مى زنند.

روزنامه «بیرمنگام میل» در پایان مطلب خود نوشت: عید غدیر در برخی نقاط جهان از جمله ایران و ایالت تلانگانا در کشور هند و برخی استان های عراق، تعطیل رسمی محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا