اخبارجهانجهان اسلام

انتشار بازنویسی و مستند کتاب “الجملِ” شیخ مفید

بازنویسی روایی و مستند کتاب «الجمل» تالیف شیخ مفید قدس سره، که به اثبات حقانیت ولایت و امامت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بر اساس منابع اهل تسنن می‌پردازد، همزمان با عید غدیر خم منتشر شد.

درباره جنگ جمل که اولین درگیری و کشتار میان دو گروه از مسلمانان در اوایل تاریخ اسلام بوده، و در آن به اختلاف روایت ها از ۱۵ تا ۲۵ هزار نفر از دو گروه کشته شدند، کتاب‌های زیادی نوشته شده است.

با مراجعه به فهرست ندیم، به راحتی می ‌توان با 11 مؤلف آشنا شد که کتابی به نام «جمل» نوشته‏‌ اند و طبیعی است که بررسی‌‏ کنندگان جنگ جمل نیز آن را از دیدگاه خود تجزیه و تحلیل کنند.

همچنین موضوع «خروج و قیام ضد امام عادل و حاکم» از نظر فرقه و مذاهب مختلف اسلامی، تفاوت های زیادی وجود دارد. مسئله دیگر اینکه گرفتاری مسلمانان در جنگ جمل دشوارتر از موارد دیگر است، زیرا در مورد حضرت علی علیه السلام، تمام فرقه‌های اسلامی، غیر از خوارج، متفقند که ایشان در زمره خلفا و پیشوایان مسلمانان است و خروج بر آن حضرت را نمی ‌توان موضوعی ساده فرض کرد.

کتاب «الجمل» نتیجه تلاش برای بازنویسی روایی و مستند کتاب «الجمل» شیخ مفید است.

شیخ مفید در کتاب «الجمل» نقطه محوری مباحث را اثبات حقانیت ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام بر اساس منابع اهل تسنن قرار داد.

به نظر شیخ مفید بر همین اساس، مقابله با امام، بعد از بیعت با ایشان امری خطا بود. شیخ، همین موضوع را با تکیه بر منابع اهل‌ تسنن، مبنایی برای روایت جنگ جمل قرار داده است.

این کتاب، توسط “آزاده جهان احمدی” در قطع رقعی و ۲۴۲ صفحه تدوین و آماده و در اختیار علاقه ‌مندان قرار گرفته است.

فاطمه موسوی، اخبار شیعه

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا