اخبارافغانستانجهان

درخواست سازمان مسلمان آزاده از دولت انگلیس برای تحقیق درباره قتل شهروندان افغانستان

در دوران حضور نیروهای خارجی در افغانستان، هزاران شهروند بی گناه افغانستانی در عملیات و حوادث مختلف توسط نیروهای خارجی، کشته شدند.

این موضوع، خشم و اعتراض برخی سازمان های بین المللی از جمله سازمان مسلمان آزاده، را بر انگیخته و خواستار تحقیق، بررسی و رسیدگی به این موضوع شده اند.

سازمان مسلمان آزاده (freemuslim)  از سازمان‌های بین‌المللی که در گذشته نیز در زمینه حقوق بشر و به ویژه دفاع از حقوق مسلمانان جهان فعالیت داشته، از دولت انگلستان خواسته درباره حوادث و عملیات های انجام شده توسط نیروهای ارتش انگلیس در سال 2010 میلادی در ولایت هلمند در افغانستان که به کشته شدن چندین شهروند افغانستان منجر شد، تحقیقات و بررسی های لازم و کاملی را انجام دهند.

سازمان مسلمانان آزاده در همین راستا بیانیه ای خطاب به کمیته تحقیقات سازمان ملل متحد و دادگاه جنایت های بین المللی صادر کرد که نسخه ای از آن به دست خبرگزاری اخبار شیعه رسید.

در بخشی از این بیانیه، سازمان مسلمان آزاده، جنایت انجام شده علیه شهروندان غیر نظامی و بی گناه افغانستان را بسیار “خطرناک” توصیف کرد و خواستار انجام تحقیقات شفاف و عادلانه در این زمینه شد.

سازمان مسلمان آزاده در بیانیه خود ضمن اینکه جنایت صورت گرفته در سال 2010 میلادی در ولایت هلمند را “جنایت جنگی” نامید، اعلام کرد که “بر اساس قوانین و عرف بین المللی، گذشت زمان، سبب از بین رفتن جنایت جنگی و آثار آن نمی شود، حتی اگر سال های سال از آن بگذرد لذا باید تحقیقات شفاف و عادلانه و دقیقی در مورد آن صورت گیرد تا حقیقت آشکار شود.

لازم به ذکر است، طبق گزارش ها و اخبار منتشر شده در رسانه های محلی افغانستان، یک افسر و یک سرباز ارتش انگلیس در سال 2010 میلادی در ولایت هلمند، در چندین مورد، بدون دلیل شهروندان غیر نظامی و بی گناه افغانستان را مورد هدف قرار داده و موجب کشته شدن آنان شدند. این دو افسر انگلیسی، پیش از این به جنایت های خود اعتراف کرده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا