اخبارایرانجهان

تلاش دوباره ایران برای ممنوعیت فروش چارتری بلیت پروازهای اربعین حسینی

ماه محرم الحرام نزدیک می شود و یک بار دیگر موضوع بازار سیاه فروش بلیط در ایام محرم و بخصوص اربعین حسینی که شیوه ای برای خالی کردن جیب زائران امام حسین علیه السلام، به مسأله و دغدغه ای جدی تبدیل شده است.

حالا وزیر راه و شهرسازی ایران، طی اظهاراتی بر ممنوعیت هرگونه پیش فروش، فروش چارتری یا افزایش قیمت و ایجاد بازار سیاه بلیت پروازهای اربعین حسینی علیه السلام تأکید کرد اما درباره راه های چگونگی اعمال این ممنوعیت سخنی به میان نیاورده است.

هر سال، با نزدیک شدن ماه محرم و اربعین حسینی، شرکت های هواپیمایی، آژانس های فروش بلیط و وب سایت های فعال در زمینه فروش بلیط های هواپیمایی، فرصتی مناسب برای فروش هر چه گران تر بلیط هواپیما به زائران آستان های مقدس پیدا می کنند.

در واقع این فروشندگان بلیط که بهتر است آنان را دلالان بلیط بنامیم، بازار سیاهی ایجاد کرده و جیب زائران را خالی می کنند.

حالا “رستم قاسمی” وزیر راه و شهرسازی کشور ایران، در دومین نشست هماهنگی کمیته حمل و نقل اربعین حسینی که به منظور بازنگری در وظایف محول شده به سازمان‌ها و دستگاه‌ها برگزار شد، با بیان اینکه قیمت بلیت‌های هواپیما برای ایام اربعین حسینی در سایت سازمان هواپیمایی مشخص می‌شود، افزود: هیچ نوع بلیتی در این ایام به صورت چارتری به فروش نمی‌رسد.

وی افزود: به منظور مذاکره درباره خدمات سفرهای هوایی به زوار اربعین با مسئولان عراقی سفری به این کشور خواهیم داشت و با ایجاد سامانه‌های مختلف و تمهیدات لازم، اجازه نمی‌دهیم هیچ بازار سیاهی برای فروش بلیت‌های هواپیما در ایام اربعین تشکیل شود.

وی همچنین افزود: حجم جمعیت زوار اربعین در سال جاری بسیار بالاست و تعداد زیادی از مسافران نیز از مرزهای زمینی عبور خواهند کرد و مسیر عمده حمل و نقل زمینی است. بنابراین باید باید نظم و انضباط مرزها به خوبی فراهم شود.

گفتنی است، این اظهارات وزیر راه و شهرسازی ایران در حالی مطرح شده که مسئولان و وزرای دولت های قبلی ایران نیز هر ساله سخنان مشابهی را مطرح می کردند اما باز هم بازار سیاه به وجود می آمد و باز هم زائران امام حسین علیه السلام قربانی این شرکت ها می شدند و دلیل این مسأله هم آن است که مسئولان ایران فقط و فقط به بیان باید و نباید ها می پردازند و هیچ گاه راهکار و راه حل عملی برای جلوگیری از ایجاد چنین بازارهای سیاهی را در دستور کار خود قرار نمی دهند و دست دلالال را برای چپاول باز می گذارند.

گفتنی است، چندی پیش رئیس تشکل های انقلابی ایران طی اظهاراتی نسبت به وضعیت بازار سیاه خرید و فروش بلیط به زائران حسینی علیه السلام به شدت انتقاد کرد و یک خانم را مسئول اداره این بازار سیاه چارتری معرفی کرد.

به نظر می رسد شناسایی عامل اصلی این بازار سیاه، چه این خانم باشد و چه فرد دیگری، کار بسیار ساده ای است و باید هر چه سریع تر توسط مسئولان و مقام های ایرانی انجام شود تا جلوی سوء استفاده از زائران در محرم و اربعین حسینی امسال گرفته شود.

در صورت تکرار بازار سیاه امسال، مشخص خواهد شد که مقام ها و دستگاه های ایرانی تمایلی به حذف این بازار سیاه ندارند و خودشان نیز از آن بهره مند می شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا