اخبارجهانمرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی دام ظله : هر نوع ضرر رساندن به بدن، حرام نیست

در نشست علمی بزرگ مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله که روزانه با حضور علما ، فضلا و عموم مؤمنان در بیت معظم له در شهر مقدس قم برگزار می‌شود ، یکی از سؤال‌هایی که روز گذشته چهارم ذی حجه ۱۴۴۳ از معظم له پرسیده شد این بود که:

آيا ضرر رساندن به بدن خود ، مطلقاً حرام است؟ نظر عقلا در این زمینه چیست؟

آیت الله العظمی شیرازی در پاسخ فرمودند:

(ضرر رساندن به دیگری مطلقاً حرام است اما ضرر رساندن به بدن خود ، الناس مسلطون علی انفسهم عام است فقط در سه صورت استثنا شده و حرام است:1- خودکشی 2- نقص عضو یا قوه 3- سبب مرض های خطیر مانند سرطان بشود. ضرر رساندن به بدن خود در این سه مورد حرام است اما غیر از این سه مورد حرام نیست .

حکم خدا از عقلا گرفته نمی‌شود بلکه از قرآن و روایات گرفته می‌شود. بسیاری از کارها وجود دارد که نوعی ضرر بر بدن است و خود عقلا انجام می‌دهند. بله بعضی از آسیب‌های به بدن خود، خوب و عقلائی نیست اما حرام نمی‌باشد. عبث، لغو و بیهوده عنوانی است اما حرمت نیاز به دلیل شرعی دارد. قبیح بودن درجات دارد آن درجه بالایش حرام است.)

در نشست علمی روز گذشته ، چهارم ذی حجه همچنین سؤال‌های مختلف دیگری درباره به جماعت خواندن نماز عید غدیر ، عدم جواز عُدول نيت در نماز ، حُكم كَثيرُ الشَّک نسبت به شکِ ركعت اول و دوم ، حكم زدن فرزند توسط پدر به قصد ادب و حفظ او از فساد ، حکم کتک زدن دانش‌آموز توسط مربی ، صحّتِ معامله سَفَهى ، كه از شخصِ غيرِ سَفيهْ صادر شود ، حکم اَعمالِ پسری که زودتر از سنِ بلوغْ به بلوغ رسیده و غافل بوده ، روایت مُسلِمِ جَصّاصْ و واجبُ الوجودْ بودنِ ذات خداى متعال و صفاتِ ذاتْ و فِعلْ پرسیده شد که حضرت آیت الله العظمی شیرازی دام ظله با سعه صدری وصف‌ناپذیر پاسخ‌های تفصیلی به این سؤال‌ها دادند.

شما هم می‌توانید نشست علمی بزرگ مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله را هر روز ساعت ۱۲:۱۵ دقیقه به وقت محلی قم به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام مشاهده کنید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا