اخبارافغانستانجهان

نگاهى به مهاجرت شيعيان هزاره از ابعاد امنيتى، سياسى و اقتصادى

شیعیان هزاره در افغانستان را می توان جزو مظلوم ترین قوم در این کشور دانست.

ظلم و ستم های اعمال شده در برهه های زمانی مختلف علیه این شیعیان مظلوم، آنان را به مهاجرت به کشورهای مختلف جهان واداشته است.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه به نقل از مقام های این کشور، از اخراج اجباری 363 تن از پناهجویان افغان از ترکیه خبر داد و نوشت: این شهروندان افغانستان به طور «غیرقانونی» وارد ترکیه شده بودند.

افغانستانی ‌های بازداشت شده اکنون از شهر ادیرنه به استانبول، منتقل شده‌ و به ‌زودی با یک پرواز به کابل پایتخت افغانستان فرستاده خواهند شد.

در میان این شهروندان افغانستانی اخراج شده از ترکیه، تعدادی هزاره شیعه نیز وجود دارد. بيشتر هزاره ها از نظر امنیتی و براى حفظ جانشان، کشورشان را ترک مى کنند.

زمین های متعلق به شیعیان هزاره در بلخاب و دايكندى از سوی كوچی ها مصادره و تصاحب می شود. این تنها یکی از کوچک ترین جنایت های سنی های تندرو علیه شیعیان هزاره است که در بُعد اقتصادی قرار می گیرد.

اما حمله به مدارس و مراکز آموزشی مناطق شیعه نشین، نیز از دیگر جنایت ها علیه هزاره ها در افغانستان است که در بُعد اجتماعی و امنیتی قرار می گیرد.

عدم داشتن امنیت و مورد تهدید قرار گرفتن خانواده های شیعی در این کشور، دیگر اقدام انجام شده علیه هزاره ها به شمار می رود که باز هم در بُعد امنیتی قرار می گیرد.

در مقوله استخدام شغلی هم همواره شیعیان و هزاره ها مورد تبعیض قرار گرفته و در دوران حکومت سنی های تندروی طالبان این تبعیض چندین برابر شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا