اخبارافغانستانجهان

درخواست شورای علمای شیعه افغانستان برای تصویب مطالبات شیعیان

شورای علمای شیعه افغانستان، خواستار تصویب مطالبات شیعیان این کشور و تایید جایگاه آنان در حکومت موقت سنی های تندروی طالبان شد.

شورای علمای شیعه افغانستان، با صدور بیانیه ‌ای رسمی از دولت سنی های تندروی طالبان خواست مطالبات شیعیان را در نشست آینده علما و اقوام تصویب کند.

از دیدگاه محافل سیاسی این درخواست شورای علمای شیعه از دو جهت با اهمیت است: اول آنکه شیعیان افغانستان خواهان همکاری با طالبان هستند و خود را وارد مسائل درون گروهی طالبان نمی‌کنند و خواهان توجه طالبان به این خواسته خود می‌باشند.

دوم آنکه شیعیان افغانستان به عنوان جامعه پویا دارای حقوق دینی و اجتماعی هستند که طالبان به عنوان حاکم بایستی آن‌ها را مد نظر قرار دهد.

اگر چه طالبان پس از تسلط مجدد بر افغانستان با تشکیل کمیسیون حقوق شیعیان نشان داد که به حقوق همه جانبه آنها توجه دارد، اما درخواست شورای علمای شیعه افغانستان از طالبان برای توجه به حقوق آنها نشان می‌دهد که این کمیسیون کار جدی در این خصوص انجام نداده است.

ناگفته نماند در این مدت علمای شیعه و نهادهای سیاسی شیعیان دیدارهای مختلفی را با طالبان داشته‌اند و همچنان درصدند مسائل مربوط به خود را از طریق گفتگو و رایزنی حل کنند و به این روش خود پایبندند.

بنابراین انتظار شیعیان از طالبان این است با اتخاذ راهکارهای درست و اصولی همزیستی مسالمت‌آمیز میان همه مردم افغانستان را تقویت کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا