اخبارایرانجهان

ورود روزانه 2500 زائر ایرانی بدون ویزا به عراق از مرزهای هوایی

عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در دو کشور ایران و عراق، همواره تمایل داشته اند که به راحتی بین دو کشور تردد کنند و در هر زمان و هر مناسبتی به زیارت عتبات عالیات بروند اما متأسفانه قوانین دست و پاگیر حاکم بین کشورها، گاهی مانع این موضوع شده و برای زائران مشکل آفرینی کرده است.

ناگفته نماند که اراده دولت های ایران و عراق در برهه های زمانی مختلف و به دلایل گوناگون نیز در ایجاد موانع بر سر راه تسهیل در امر زیارت نیز بی تأثیر نبوده از همین رو گاهی مشاهده شده شهروندان ایرانی یا عراقی به راحتی و با کمترین هزینه می توانند به کشورهای مختلف از جمله ترکیه سفر کنند اما برای سفر به ایران یا عراق، با موانع زیادی مواجه می شوند.

حال به نظر می رسد در چند سفر اخیر مقام های دو کشور، بستر و زمینه هایی برای تسهیل در امر زیارت زائران ایرانی و عراقی فراهم شده است.

“مصطفی کاظمی” نخست وزیر عراق و “ابراهیم رئیسی” رئیس جمهور ایران یکشنبه، پنجم تیر ماه در کنفرانسی خبر در تهران از تسهیل مسیر زیارت زائران ایرانی و عراقی سخن گفتند.

اکنون احمد وحیدی، وزیر کشور ایران نیز در حاشیه نشست ستاد مرکزی اربعین طی اظهاراتی گفت: ثبت نام متقاضیان زیارت اربعین و سفر به عتبات عالیات در روزهای آینده در سامانه حج و زیارت آغاز می‌شود و همه ایرانیانی که قصد مشارکت در این هنگامه فرهنگی و مذهبی را دارند می‌توانند نام‌نویسی کنند تا بدانیم برنامه‌های خود را برای چه تعدادی آماده کنیم.

وزیر کشور ایران افزود: بحث این است که لغو روادید زمینی داشته باشیم که طرف مقابل هم قول مساعد داده و بر اساس تعهدی که طرف عراقی داده ان شاء الله در ایام اربعین شاهد لغو روادید در مرز زمینی باشیم، البته همین الان لغو روادید شده اما در تعداد محدودی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ تا لغو روادید روزانه است که این هم از طریق سازمان حج و زیارت صورت می‌گیرد و مربوط به مرز هوایی است.

این مقام ایرانی در خصوص شرائط بهداشتی برای سفر به عتبات افزود : پیش بینی وزارت بهداشت این است که همه عزیزان در آستانه سفر اربعین باید پیش از این دو دوز واکسن را تزریق کرده و برای سفر آتی یک دوز واکسن یادآور را هم تزریق کنند.

‌در اربعین سال گذشته با توجه به وضعیت کرونا، سهمیه ایران حدود ۶۰ هزار نفر از سوی عراق اعلام شد که در نهایت با توجه به خیل عاشقان حسینی بیش از ۱۰۰ هزار نفر در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند. اما امسال با توجه به لغو‌ ‌ویزای عراق برای سفرهای زمینی و هوایی، پیش بینی می شود حدود پنج میلیون زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی علیه السلام راهی سر زمین عشق شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا