اخبارجهان

سرقت قرآن منسوب به امام حسن مجتبی علیه السلام از آرشیو ملی افغانستان

منابع رسانه ای محلی در کشور افغانستان، از سرقت قرآن منسوب به امام حسن مجتبی علیه السلام از آرشیو ملی این کشور خبر دادند.
در همین راستا “مرتضی کریمی‌نیا” قرآن‌پژوه و مترجم، با انتشار متنی در کانال شخصی خود، اعلام کرد: آرشیو ملی افغانستان، مهم‌ترین مرکز نگهداری اسناد کهن و نسخه‌های خطی افغانستان در کابل است. این مرکز در دهه‌های اخیر به سبب جنگ و ناامنی مکرراً مورد دستبرد قرار گرفته و آثار زیادی از آن به سرقت رفته است.
وی در ادامه این متن نوشت: یکی از تازه‌ترین این موارد نسخه‌ای از قرآن به خط کوفی منسوب به دست خط امام حسن مجتبی علیه السلام است. این نسخه به شمارۀ 4 از سال 1335 شمسی در موزه کابل و بعدا در آرشیف ملی افغانستان نگهداری می‌شده است. متأسفانه در زمانی نامعلوم در فاصلۀ سال‌های 2020 تا 2022 میلادی، اوراقی از این نسخه و شاید تمامی آن از آرشیو ملی افغانستان به سرقت رفته است.
گفته می شود پاره‌ای از این قرآن در 25 برگه حاوی آیات 1-97 سورۀ اسراء و آیات 17-19 و آیۀ 74 سورۀ کهف، منسوب به امام حسن علیه السلام، در حراج هنر شرقی، هلند در تاریخ 24 می 2022، کالای شمارۀ 4 ارائه، و به قیمت 332 هزار یورو فروخته شده است.
کریمی‌نیا در پایان ابراز امیدواری کرده که با همت اصحاب رسانه در افغانستان و دیگر کشورها، راهی برای بازگشت این میراث اسلامی به محل اصلی خود پیدا شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا