اخبارجهانعراق

توافق ایران و عراق برای تسهیل زیارت عتبات عالیات

“مصطفی کاظمی” نخست وزیر عراق روز گذشته (یکشنبه) به ایران سفر کرد و با مقام های ایرانی دیدار و گفتگو کرد.
از جمله محورهای صورت گرفته در گفتگوهای دو جانبه میان دو طرف، توافق بر سر تسهیل زیارت عتبات عالیات بین ایران و عراق بود.

“ابراهیم رئیسی” رییس جمهور ایران بعد از ظهر روز (یکشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با «مصطفی کاظمی» نخست وزیر عراق، ضمن ابراز خرسندی از سفر وی به ایران، گفت: روابط ایران با عراق معمولی و سنتی نیست، بلکه روابط بسیار عمیقی است که ریشه در فرهنگ، اعتقادات و باورهای مشترک دیرینه دو ملت و دو کشور دارد و امروز مسئولان عالی رتبه دو کشور اراده‌ای عمیق و جدی برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها دارند.
رئیس جمهور ایران با بیان اینکه در گفتگو با نخست وزیر عراق بر تسریع در اجرای طرح اتصال ریلی شلمچه و بصره توافق شد، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این طرح تاثیر زیادی در تسهیل و افزایش مراودات بین دو کشور دارد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اشتیاق مردم ایران برای زیارت مرقد مطهر امام حسین علیه السلام و عتبات عالیات تصریح کرد: تسهیل سفر از ناحیه دولت عراق و جناب آقای کاظمی و اینکه زائران ایرانی از طرق زمینی و هوایی بتوانند با لغو روادید به سهولت به زیارت عتبات و بویژه مرقد مطهر امام حسین علیه السلام بروند، اقدامی قابل ستایش و قدردانی است‌.
وی ادامه داد: قرار شد که برای زیارت زائران در اربعین حسینی تسهیلات بیشتری از طرف دولت عراق ایجاد شود و زائران اربعین با توجه به بهبود وضعیت کرونایی، بتوانند با سهولت و آسان از مرزهای هوایی و زمینی به عراق سفر کنند و مشکلات سنوات گذشته بر طرف شود.
همچنین «مصطفی کاظمی» نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به روابط تاریخی، فرهنگی و دینی ایران و عراق گفت: در جریان گفتگوهای انجام شده راهکارهای ارتقای سطح روابط دو جانبه را مورد بحث قرار دادیم.
کاظمی روابط کشورش با ایران را بسیار مهم توصیف کرد و با اشاره به اینکه دو کشور همچنین توافق کردند تا یک چارچوب زمانی برای تسهیل زیارت زائران ایرانی که قصد دارند در ایام اربعین به زیارت حرم امام حسین علیه السلام مشرف شوند، تنظیم کنند، اظهار داشت: تا پیش از این زوار ایرانی فقط می‌توانستند در فرودگاه‌های عراق ویزا دریافت کنند، اما در چند هفته اخیر این زمینه را فراهم کردیم که زوار ایرانی بتوانند در گذرگاه‌های مرزی با سقف مشخصی از نظر تعداد زوار، البته در مقطع فعلی، ویزای ورود به عراق دریافت کنند.
وی تأکید کرد: در ایام زیارت اربعین با تمام توان در خدمت زوار خواهیم بود و از آنها استقبال خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا