اخبارجهانعراق

     سفر نخست وزیر عراق به عربستان با هدف تداوم میانجی گری میان ریاض و تهران

دفتر اطلاع رسانی «مصطفی کاظمی» نخست وزیر این کشور شامگاه روز گذشته (شنبه) با صدور بیانیه کوتاهی، اعلام کرد که “مصطفی کاظمی” نخست وزیر عراق در یک سفر رسمی، وارد شهر ساحلی «جده» در غرب عربستان سعودی شد و مورد استقبال “محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود” ولیعهد سعودی قرار گرفت.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد، شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به همراه «ماجد بن عبدالله قصبی» وزیر بازرگانی عراق در فرودگاه بین المللی «ملک عبدالعزیز» شهر جده، از نخست وزیر عراق و همراهان وی استقبال کرده و به آنها خوش آمد گفت.

این در حالی است که خبرگزاری عراقی واع، پیشتر به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داده بود که کاظمی در چارچوب رایزنی هایی اخیر میان تهران و ریاض در بغداد، به زودی به عربستان و ایران سفر خواهد کرد و در جریان این سفرها نیز پرونده های زیادی از جمله روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض را مورد بررسی قرار خواهد داد.

نخست وزیر عراق در حالی راهی جده شده که قرار است 16 ژولای آینده نیز در همین شهر، در یک نشست بین المللی با حضور سران عربستان، امارات، قطر، کویت، عمان و بحرین به عنوان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، «عبدالفتاح سیسی» رئیس جمهور مصر و «عبدالله دوم» پادشاه اردن شرکت کند.

در همین حال نیز رسانه های خبری عراق از برخی منابع دولتی نقل کردند که کاظمی در جریان سفر اخیر خود به ایران، ضمن تشریح و توجیه موضع بغداد در رابطه با شرکت در کنفرانس جده و دیدار با بایدن در حاشیه آن، تاکید خواهد کرد که کشورش با هدف تقویت روابط بین المللی و بررسی پرونده های اقتصادی و سرمایه گذاری، در این کنفرانس شرکت می کند و جزو هیچ ائتلاف و محوری علیه ایران و هیچ یک از محورهای بین المللی علیه محور دیگری نخواهد بود.

با این حال، شبکه خبری «المیادین» به نقل از برخی منابع عراقی گزارش داد سفر نخست وزیر این کشور به ایران و عربستان با برنامه و هدف مشخصی و در راستای از سرگیری روابط دو کشور صورت می گیرد در حالی که در جریان آن، به مسائل داخلی عراق پرداخته نخواهد شد.

این منابع ضمن تاکید بر این که کاظمی در دیدارهای خود در جریان سفر به جده و تهران، به پرونده های مهم و متعددی در رابطه با میانجیگری بغداد برای از سر گیری روابط دیپلماتیک عربستان و ایران خواهد پرداخت، خاطر نشان کردند که این دیدارها پیامدهای مثبتی برای عراق به ویژه در زمینه تقویت شراکت و همکاری منطقه ای به دنبال خواهد داشت.

گفتنی است، تنش میان ایران و عربستان ابتدا با اعدام آیت الله شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعی عربستانی توسط حکومت ریاض شعله ‌ور شد و سپس با حمله معترضان خشمگین ایرانی به دو نمایندگی دیپلماتیک عربستان در ایران که در واکنش به اعدام این روحانی صورت گرفته بود، به اوج خود رسید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا