اخبارجهانجهان اسلام

  کم‌ سن‌ و سال ‌ترین زندانی شیعه محکوم به اعدام آزاد شد

مقام های سعودی روز گذشته یک جوان شیعه را که در سن کودکی بازداشت شده و به اعدام محکوم شده بود، را آزاد کردند.

شاید بتوان گفت آزاد شدن این جوان شیعه، به سفر “جو بایدن” رئیس جمهور آمریکا به عربستان که قرار است تا چند هفته دیگر انجام شود، بی ربط نیست.

“سازمان حقوق بشری عدالت” از نهادهای غیر دولتی فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر، در توئیتی نوشت: «مُرتجا قُرَيريص» که کم‌ سن ‌و سال ‌ترین زندانی عربستانی به شمار می‌رود و در سال 2014 میلادی در حالی که تنها 13 سال سن داشت و در اعتراضات علیه حکومت سعودی شرکت کرده و بازداشت شده بود، امروز از زندان آزاد شد.

این سازمان حقوق بشری اظهار داشت: بازداشت قریریص اتفاقی بود که نباید رخ می‌داد.

به نظر می رسد، آزاد شدن این جوان شیعه عربستانی به دستور مقام های ارشد آل سعود با سفر آتی “جو بایدن” رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به منطقه، بی ربط نباشد.

شاید بتوان گفت آل سعود و در واقع “محمد بن سلمان” در حال تلاش برای نشان دادن وجهه ای خوب و مدافع حقوق بشری در سطح بین الملل است.

بخصوص اینکه مقام های سعودی طی ماه‌های اخیر دستکم سه جوان شیعی از جمله برادرزاده آیت‌الله نمر باقر النمر، روحانی برجسته عربستانی را آزاد کرده‌اند.

عربستان و به ‌ویژه “محمد بن سلمان” ولیعهد این کشور در سال‌های اخیر و مخصوصا پس از قتل “جمال خاشقجی” روزنامه‌نگار منتقد اهل این کشور به شدت به خاطر رفتارهای مغایر با حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

ناگفته نماند مقام های سعودی 12 مارس گذشته از اعدام بیش از 80 نفر در یک روز خبر دادند. بنابر اعلام ریاض این افراد به ارتکاب جرایم مختلفی از عضویت در گروه‌های شبه نظامی گرفته تا قتل محکوم شده بودند. این بزرگ ترین اعدام دسته‌جمعی است که پادشاهی سعودی در تاریخ معاصر خود انجام داده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا