اخبارجهانجهان اسلام

دَحْوُ الارض روزی که خدای متعال در آن ، کربلا را به عنوان پناهگاه شیعیان برگزید

۲۵ ذی قعده روز دحو الارض ، روز نمایان و گسترانده شدن سطح خشکی زمین از زیر قبله‌گاه عالم ، کعبه است.

خدای متعال در روز ۲۵ ذی قعده زمين را مناسب زندگی قرار داد.

همان‌گونه که آغاز حیات زمین از خانه خدا بوده است ، حیات واقعی بشر نیز با ظهور امام زمان عجل الله فرجه آغاز خواهد شد ، چرا که روایاتی ، قیام حضرت مهدی عجل الله فرجه را در روز ۲۵ ذی قعده عنوان کرده‌اند

دست‌کم در سه آیه از قرآن به موضوع دحو الارض پرداخته شده است: آیه ۳۰ سوره نازعات ، آیه ۳ سوره رعد و آیه ۶ سوره شمس. الفاظ و عباراتی که ۱۴ قرن پیش ، بیان‌گر اعجاز علمی قرآن در بُعد کیهان شناسی نیز بود ، واژگانی که به پرسش‌های هزاران ساله ژئودینامیک پاسخ داد و مشخص کرد مبنای دینامیک زمین ، دحو الارض است.

امروزه دانشمندان زمین شناسی نیز با استفاده از مورفولوژی دریافته‌اند که شروع گسترش زمین از مکه بوده است.

در آموزه‌های دینی نکات فراوانی درباره جایگاه والای روز ۲۵ ذی قعده نزد خدای متعال بیان شده است و با ذکر اعمال ویژه‌ای ، فضایل ، آثار ، برکات و پاداش و اجر دنیوی و اخروی بسیاری برای ارج نهندگان این روز و احیا کنندگان آن معرفی کرده‌اند.

روایاتی که می‌فرمایند: خدای متعال ثواب روزه در روز دحو الارض را معادل هفتاد سال روزه‌داری ثبت می‌کند ، یا روزه‌داری در ۲۵ ذی قعده را کفّاره گناهان هفتاد سال عنوان می‌کنند.

همچنین روایاتی که در بیان فضیلت والای شب و روز دحو الارض می‌فرمایند: هر که در روز دحو الارض روزه بدارد و شبش را مشغول عبادت باشد، خدای متعال براى او عبادت صد سال ثبت می‌کند.

نیز می‌فرمایند: براى شخصی که ۲۵ ذی قعده روزه‌دار است، هر چه میان آسمان و زمین است استغفار کند.

دحوالارض روزى است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده است.

از مجموع روایات به وضوح فهمیده می‌شود که خدای متعال اراده کرده است روز دحوالارض همیشه زنده بماند.

از آنجا که هر موضوعی که خدای متعال اراده کرده نام آن زنده بماند و موضوعیت داشته باشد ، ارتباطی با چهارده نور مقدس ، اهل بیت عصمت و طهارت دارد ، سزاوار است که پیروان ایشان در روایاتی که به موضوع ارتباط دحو الارض با امام حسین علیه السلام و زمین کربلا یا ارتباط دحو الارض با ابوتراب حضرت علی بن ابی‌طالب علیهما السلام و روایات مهدویت تامل ویژه‌ای داشته باشند.)))

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا