اخبارجهانعراق

مستند آسمان ، چهل روز گریست در بغداد پایتخت عراق به نمایش درآمد

مستند «آسمان ، چهل روز گریست» ساخته خانم سابرینا مرون Sabrina Mervin اسلام شناس و شیعه پژوه فرانسوی در مؤسسه فرانسوی در بغداد پایتخت عراق به نمایش درآمد.

اکران مستند «آسمان ، چهل روز گریست» با حضور اریک شوالیه سفیر فرانسه در عراق و حسن ناظم وزیر فرهنگ ، گردشگری و آثار باستانی عراق و برخی دیگر از مقامات و شخصیت‌های فرهنگ و هنر و مسئولین نهادهای عراقیِ مرتبط با زیارت میلیونی اربعین حسینی انجام شد.

مستند «آسمان ، چهل روز گریست» که روایتی تصویری از پیاده‌روی اربعین در سال ۲۰۱۹ میلادی است ، پیش از این در ماه می ۲۰۲۲ در بخش فیلم‌های ادیان فستیوال ، در موزه که برانلی ژاک شیراک در پاریس پایتخت فرانسه نیز به نمایش در آمده بود.

در این مستند ، خانم مرون با موبایل خود در طول مسیر راهپیمایی اربعین حد فاصل نجف اشرف تا شهر مقدس کربلا، عزاداری‌ها و سینه زنی‌های عاشقان شهید کربلا را به تصویر کشیده و با تعدادی از زائران پیاده عراقی و عربستانی هم مصاحبه کرده است.

در بخشی از معرفی این مستند که در سایت موزه که برانلی ژاک شیراک منتشر شده ، آمده:
آسمان ، چهل روز گریست ، روایتی از غوطه‌وری در زیارت شیعیان به سوی کربلای عراق است که هر سال میلیون‌ها زائر را به خود جذب می‌کند.
سفر با پای پیاده تا حرم امام حسین ، نوه حضرت محمد که در سال 680 میلادی به شهادت رسید.
این راهپیمایی از نجف تا کربلا حداقل سه روز طول می‌کشد. در جاده ، نمادها و تصاویر حماسه امام حسین به نمایش گذاشته شده ، گویی همین دیروز اتفاق افتاده است.

خانم سابرینا مرون Sabrina Mervin می‌گوید: این فیلم بر جنبه انسان شناسی و مطالعه رفتاری مردم در مراسم اربعین متمرکز است. در این مراسم همه چیز پشت سر گذاشته می‌شود و انگار زمان می‌ایستد و زندگی متوقف می‌شود و روح القدس در این آیین‌ها چیره می‌شود.
این همان چیزی است که نه تنها مدینه فاضله به عنوان اصطلاح فرضی می‌نامیم ، بلکه واقع گرایانه‌ای از مدینه فاضله است.)))

دکتر علاء شطنان ، مدیر کرسی گفتگوی یونسکو در دانشگاه کوفه ، در مراسم اکران مستند «آسمان ، چهل روز گریست»در بغداد گفت: به نظر من این فیلم یک تجربه خودجوش است که این محقق فرانسوی خواست در طول تحقیقاتش مراسم اربعین را بررسی کند.
این مطالعه درباره محتوای این رویداد بزرگ مذهبی است و تصویر واقعی برای مخاطب غربی ارائه می‌دهد.

لازم به ذکر است سابرینا مرون اسلام شناس و استاد مدرسه عالی مطالعات اجتماعی و ادیان و پژوهشگر برجسته مرکز ملی تحقیقات علوم پیش از این ، کتاب‌هایی در زمینه شناخت و معرفی شیعه ، به رشته تحریر در آوده ، کتاب “نجف، چهره شهر مقدس” که در سال ۲۰۱۴ توسط سازمان یونسکو منتشر شد، نمونه‌ای از آن است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا