اخبارایرانجهان

فوت آیت الله شیخ عباس مصباح زاده

روز گذشته ، شنبه ، ۲۱ خرداد ، عالم جلیل القدر و ستاره‌شناس توانمند ، آیت الله شیخ عباس مصباح زاده ، در سن ۹۰ سالگی در شهر شانتلی در ایالت ورجینیای آمریکا دارفانی را دواع گفت.

آیت الله استاد شیخ عباس مصباح‌زاده در سال ۱۳۱۱ شمسی در تهران متولد شد. پدرش شیخ اسماعیل مصباح و پدر بزرگش میرزا جهانبخش منجّم باشى ، از منجّمین بزرگ عصر قاجار و از مدرّسین معروف دارالفنون و مدرسه خان‌مروى بوده است.

او پس از گذراندن دوران دبستان و دبیرستان به تهران آمد و نزد پدر به تحصیل علم نجوم و فن استخراج تقویم ، مشغول شد و پس از دو سال ، خود موفق به فراگرفتن این علم گردید و به چاپ تقویم به نام خود ، شخصاً همت گماشت ، چنانچه در طول عمر با برکت خود ۷۳ سال به طور مرتب ، تقویم نجومی مصباح‌زاده را چاپ و نشر نمود.

ایشان در شهر مقدس قم از محضر بزرگانی همچون آیت الله سید محمد حجت کوه کمری ، آیت الله العظمی شیخ مرتضی حائری ، محقق داماد و آیت الله العظمی بروجردی بهره برد.

استاد مصباح زاده ، در سال ۱۳۵۰ شمسی به انگلستان عزیمت کرد و پس از دیدار از مراکز علمى و دانشگاهى آن کشور، به رصدخانه گرینویچ لندن رفت و با دانشمندان نجوم به بحث و مشاوره پرداخت و از کتابخانه خطّى موزه بریتانیا استفاده نمود.

آیت الله مصباح‌زاده به فعالیت‌هاى فرهنگى و مذهبى و ساختن مراکز علمى مذهبى در داخل و خارج ایران همت زیادی داشت ، تاسیس حسینیه و مرکز اهل بیت علیهم السلام در شهر شانتلی در ایالت ورجینیای آمریکا از این نمونه است.
استخراج تقویم نجومی و ترجمه قرآن کریم ، صحیفه سجادیه و مفاتیح الجنان و دیگر ادعیه ، تالیف چندین کتاب تدریس ریاضیات ، ادبیات و فنون مختلف هنر از قبیل خط ، نقاشی و مینیاتور برخی از فعالیت‌های آن مرحوم است ، روحش شاد و یادش گرامی

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا