اخبارجهانعراق

اعطای غرامت و شناسنامه عراقی به کردهای فِیْلیِ عراقیِ ساکن ایران

کردهای فِیْلی که سالیان درازی در عراق سکونت داشتند به سه دلیل شیعه بودن ، ایرانی بودن و کرد بودن ، مورد غضب صدام دیکتاتور سابق عراق قرار گرفتند ، به طوری که از اولین اقدام‌های صدام به عنوان رئیس جمهور عراق در دهه ۸۰ میلادی سلب حق شهروندی کردهای فِیْلی و بیرون راندن ایشان از عراق بود.

علی جهانگیر، سخنگوی وزارت امور مهاجرین عراق از تشکیل کمیته مشترک سه وزارتخانه عراق و سفر ایشان در روزهای آینده به ایران خبر داد.

این کمیته مشترک ، متشکل از وزارت امور خارجه، وزارت کشور و وزارت امور مهاجرین عراق است که با هدف حل مشکل اسناد هویتی کردهای فیلی عراقی مقیم ایران و اعطای شناسنامه عراقی به ایشان ، قرار است به تهران سفر کنند.

این سفر پس از آن انجام می‌شود که توصیه کمیته ویژه وزارت امور مهاجرین با هدف بازگرداندن حقوق کُردهای فیلی به تایید هیات دولت عراق رسید.

سخنگوی وزارت امور مهاجرین عراق افزود: حدود ۳ میلیون کُرد فیلی در عراق و بیش از ۱۶۰ هزار خانواده نیز در ایران حضور دارند.

بر این اساس، وزارت دارایی عراق ملزم به ارائه کمک‌های مالی به کُردهای فیلی و اختصاص سهمیه استخدام به آنها در چارچوب قانون بودجه سال ۲۰۲۲ میلادی و نیز دادن قطعه‌های زمین مسکونی و پرداخت غرامت به آنها بابت مصادره املاک‌شان در زمان رژیم بعث است.

رژیم بعث عراق در سال ۱۹۸۰ میلادی قانونی را تصویب کرد که در روزنامه «الوقایع العراقیه» شماره ۲۷۷۶ هم به چاپ رسید و بر اساس آن هر شهروند عراقی که اصالتا بیگانه باشد هویت عراقی از وی سلب شده و شناسنامه عراقی او باطل می‌شود.
تصویب این قانون سرآغازی برای شروع حمله‌های وحشیانه به کرد‌های فِیلی بود که از بازرگانان بغداد شروع شد ، تمام ثروت و دارایی‌ و خانه‌های ایشان مصادره شد و به اتهام اینکه اصالتا ایرانی هستند ، به زور به ایران فرستاده شدند.

جنایات صدام ، دیکتاتور سابق عراق در حق کردهای فِیْلی به جرم شیعه و ایرانی بودن ، فقط به سلب حق شهروندی و بیرون راندن ایشان از عراق محدود نمی‌شود ، اعدام بیش از ۲۰ هزار جوان از کردهای فِیْلی در آمارهای رسمی نهادهای بین المللی و عراقی ثبت شده است ، پس از سقوط دولت صدام در عراق ، گورهای دسته‌جمعی فراوانی از جوانان شیعه کردهای فِیْلی کشف شد که فقط یک نمونه از نسل‌کشی شیعیان توسط صدام دیکتاتور سابق عراق است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا