آمریکااخبارجهان

استفاده عربستان از مثلث مصر ، آمریکا و اسرائیل ، دو جزیره مصری به عربستان بخشیده شد

اسرائیل در سال‌های اخیر ، بیش از پیش در تلاش است رابطه خود با کشورهای عربی را بهبود بخشد یا آشکار کند، طرحی که از آن به عادی سازی روابط با اسرائیل نامبرده می‌شود.

هم‌پیمانان اسرائیل به ویژه آمریکا ، در این زمینه نقش اساسی ایفا می‌کنند ، در آخرین اقدام انجام شده برای راضی کردن عربستان به آشکار کردن روابطش با اسرائیل ، قرار است باج هنگفتی به عربستان پرداخت شود ، اما نه از جیب اسرائیل و نه از جیب آمریکا ، بلکه آمریکا و اسرائیل ، کشور عربی دیگری را قربانی عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل کردند.

یک رسانه آمریکایی از پیشنهاد انتقال دو جزیره مصری به عربستان یا به عبارت دیگر واگذاری یکی از راهبردی‌ترین گذرگاه‌های دریایی به عربستان ، در ازای آنچه عادی‌سازی روابط با اسرائیل نامگذاری شده ، پرده برداشت.

سایت آمریکایی آکسیوس روز گذشته (سه شنبه) اطلاعاتی را از منابع آمریکایی و اسرائیلی درباره تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل در ازای تکمیل روند واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر ، متعلق به مصر به عربستان سعودی ، فاش کرد.

در این گزارش آمده: دولت “جو بایدن” بی سر و صدا در حال میانجی‌گری بین عربستان ، اسرائیل و مصر است. مذاکراتی که در مسیر عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل در حال انجام است.

این وب سایت از قول پنج منبع آمریکایی و اسرائیلی نوشت: نتیجه این مذاکرات ، انتقال این دو جزیره راهبردی در دریای سرخ از حاکمیت مصر به حاکمیت عربستان سعودی خواهد بود.

آکسیوس افزود: کاخ سفید در نظر دارد پیش از سفر قریب الوقوع بایدن به خاورمیانه در ماه ژوئن آتی که شامل عربستان هم می‌شود، این توافق را به سرانجام برساند.

بر اساس گزارش آکسیوس، با وجود اعتراضات عمومی در مصر ، پارلمان این کشور ژوئن ۲۰۱۷ و دادگاه عالی این کشور در مارس ۲۰۱۸ ، قرارداد انتقال حاکمیت این دو جزیره به عربستان سعودی را تصویب کردند ، اما چنین توافقی به دلیل پیمان صلح ۱۹۷۹ مستلزم تایید از طرف اسرائیل نیز هست.

لازم به ذکر است تنگه تیران و جزایر تیران و صنافیر در دهانه ورودی خلیج عقبه ، در شمال دریای سرخ قرار دارند که یکی از مهم‌ترین منازعات ژئوپلیتیکی جنوب غرب آسیا بر سر همین تنگه است.
واگذاری این گذرگاه راهبردی به عربستان ، علاوه بر عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل ، اعمال فشارهای چندین ساله کشورهای عربی به اسرائیل را کاهش خواهد داد.)))

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا