آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

هشدار آمریکا به طالبان در پی تشدید محدودیت‌های طالبان علیه بانوان

وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اجباری‌شدن حجاب و الزام زنان به استفاده از برقع (روبنده) در افغانستان، گفته است که اگر طالبان هیچ نشانه‌ای از لغو محدودیت‌های اعلام شده نشان ندهند، اقداماتی را برای افزایش فشار بر طالبان روی دست خواهند گرفت تا آنان برخی از تصمیمات اخیر خود را در مورد محدودکردن حقوق زنان و دختران لغو کنند.

به گزارش اخبار شیعه؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه، ۱۹ ثور – اردیبهشت، این مطلب را در واکنش به اعمال حجاب اجباری و الزام زنان به استفاده از برقع (روبنده) از سوی طالبان مطرح‌ کرده است.

گفته می‌شود که یکی از اهرم‌های کلیدی فشار واشنگتن بر طالبان، ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده بانک مرکزی افغانستان در آمریکاست که دولت بایدن قرار است نیمی از آن را برای کمک به مردم افغانستان آزاد کند.

علاوه بر نگاه تبعیض‌آمیز، تضییع حقوق بانوان و سلب کرامت انسانی ایشان توسط طالبان ، مطلب نگران کننده دیگر این است که اجبار زنان توسط طالبان که در ملأ عام از برقع (روبنده) استفاده کنند به نام دین اسلام مطرح می‌شود، این در حالی ست که خدای عزوجل در قرآن کریم می‌فرماید: «لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ؛ در دین هیچ اجباری نیست».

بزرگ مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله نیز در این زمینه می‌فرمایند: اکراه و اجبار در اسلوب خدای عزوجل و پیامبران الهی وجود ندارد اما در مقابل، ظلم و جور و اجبار، در سیره حاکمانی بود که در مقابل انبیا و اولیا قرار گرفتند.

فرهنگ و فضائل اهل بیت علیهم السلام باید به جهان شناسانده شود. آنان هیچ کس را مجبور به کاری نکردند.

اسلام دروغین از کفر بدتر و خطرناک‌تر است که روشنگری در این خصوص وظیفه همگان است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا