آسیااخبارجهانجهان اسلامعراقعلم و فناوریفرهنگ و هنرهيئت ها و شعائر حسينى

مستند آسمان، چهل روز گریست در موزه کِ برونلی- ژاک شیراک به نمایش درآمد

زیارت اربعین حسینی علیه السلام که هر ساله میلیون‌ها عاشق امام حسین را حتی از ادیان دیگر به سمت شهر مقدس کربلا می‌کشاند، دارای ویژگی‌های عجیبی است که باعث حیرت غیر مسلمانان شده است.

به گزارش اخبار شیعه؛ بر همین اساس هر ساله تعداد قابل توجهی از خبرنگاران، روزنامه نگاران، پژوهشگران، گردشگران و اقشار مختلف غیر مسلمان از سراسر جهان در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند تا بیش از پیش درباره زوایای پیدا و پنهان بزرگ‌ترین تجمع انسانی کره زمین در کربلا، اطلاعات کسب کنند و با آن آشنا شوند.

مستند “آسمان، چهل روز گریست” ساخته خانم ‘سابرینا مرون’ اسلام شناس و شیعه پژوه فرانسوی که روایتی تصویری از پیاده‌روی اربعین در سال ۲۰۱۹ میلادی است ، در بخش فیلم‌های ادیان فستیوال ، پنجشنبه چهارم ماه می ۲۰۲۲ در سالن اجتماعات موزه کِ برونلی ژاک شیراک به نمایش در آمد.

‘سابرینا مرون’ اسلام شناس و استاد مدرسه عالی مطالعات اجتماعی و ادیان و پژوهشگر برجسته مرکز ملی تحقیقات علوم  پیش از این ، کتاب‌هایی در زمینه شناخت و معرفی شیعه ، به رشته تحریر در آوده ، کتاب “نجف، چهره شهر مقدس” که در سال ۲۰۱۴ توسط سازمان یونسکو منتشر شد، نمونه‌ای از آن است.

در این مستند، خانم مرون با موبایل خود در طول مسیر راهپیمایی اربعین حد فاصل نجف اشرف تا شهر مقدس کربلا، عزاداری‌ها و سینه زنی‌های عاشقان شهید کربلا را به تصویر کشیده و با تعدادی از زائران پیاده عراقی و عربستانی هم مصاحبه کرده است.

در بخشی از معرفی این مستند که در سایت موزه ک برونلی ژاک شیراک منتشر شده، آمده: آسمان ، چهل روز گریست، روایتی از غوطه‌وری در زیارت شیعیان به سوی کربلای عراق است که هر سال میلیون‌ها زائر را به خود جذب می‌کند.

سفر با پای پیاده تا حرم امام حسین، نوه حضرت محمد که در سال 680 میلادی به شهادت رسید ؛ این راهپیمایی از نجف تا کربلا حداقل سه روز طول می‌کشد. در جاده، نمادها و تصاویر حماسه امام حسین به نمایش گذاشته شده، گویی همین دیروز اتفاق افتاده است.

این پیاده‌روی میلیونی به یاد بازگشت سر بریده امام به بدن ایشان است. صحنه‌ها پشت سر هم می‌آیند، در حالی که عراقی‌ها خود را در خدمت زائران قرار می‌دهند تا به آنها سرپناه و غذا بدهند. دوربین با دقت در میان جمعیت حرکت می‌کند و در امواج خروشان زائران محو می‌شود، آهنگ‌ها، اشک‌ها و گریه‌ها، ریتم و حرکات ضربات بر سینه‌ها در فضایی از شور مذهبی شدید بیننده را مسحور می‌کند.

در همین راستا خبرگزاری شیعه ویوز گفتگویی انجام داد با سید “سراج الدین میردامادی” روزنامه نگار و مستند ساز مقیم پاریس و سوالاتی را در این باره از وی پرسید:

۱- آشنایی غربی‌ها با دنیای شیعه و مخصوصا حرم‌ها در عراق چقدره؟

۲- غیر از این مستند فرانسوی ، موارد دیگه‌ای سراغ دارید که غربی‌ها به پیاده‌روی میلیونی اربعین توجه کرده باشند، یا این ، اولین باره؟

۳- جناب میردامادی شما مستند خانم مرون رو دیدید؟ توضیحی درباره رویکرد این مستند برای بیننده‌های ما بدین.

۴- شما حضور خبرنگاران و مستندسازان اروپایی و غربی رو در زیارت میلیونی اربعین ، چقدر در آشنا شدن دنیای غرب با شیعیان ، مؤثر می‌دونید؟

علاقمندان برای دیدن متن کامل این گفتگو، می توانند به صفحه رسمی خبرگزاری شیعه ویوز در یوتیوب مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا