آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله: مبلغ ١٤هزار تومان بعنوان زکات فطره کفایت میکند

شب گذشته بیست و دومین نشست از سلسله جلسات علمی بزرگ مرجع جهان تشیع حضرت آيت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله در شب‌های ماه عظیم رمضان ۱۴۴۳ قمری در بیت معظم له در شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش اخبار شیعه؛ اولین سؤالی که در جلسه علمی دیشب از مرجعیت شیعه پرسیده شد، درباره جنس و مقدار زکات فطره بود، که آیا قیمت سه کیلو نان کفایت می‌کند؟

آیت الله العظمی شیرازی در پاسخ فرمودند: این مسئله را صاحب عروه مطرح نموده (العروة الوثقی: کتاب الزکاة، فصل فی زکاة الفطرة، فصل فی جنسها ومقدارها)، و سه کیلو نان یا آرد را هم در زکات فطره کافی می داند، اغلب محشین عروه نیز با ایشان موافقت نموده اند؛ در این زمان هم اگرچه قیمت نان حمایتی است، و سه کیلو نان ارزان تر از سه کیلو گندم است، ولی همانطور که دادن سه کیلو نان به فقیر به جهت زکات فطره کفایت می کند قیمت آن هم کفایت می کند، البته مستحب است که زکات فطره را از آنچه بیشتر به نفع فقیر است و همچنین آن خوراکی که قوت غالب ایشان است انتخاب کند.

در ادامه ی موضوع زکات فطره، مباحث دیگری نیز مطرح شد، اینکه فطریۀ چه مهمانی بر عهدۀ میزبان است؟ یا اگر مهمان فقیر نیست ولی میزبان فقیر است، آیا فطریۀ مهمان بر عهدۀ این میزبان فقیر است؟ همچنین زکات فطرۀ یتیمی که شخصی کفیل اوست، بر عهدۀ چه کسی است؟

آیت الله العظمی به این سؤال‌ها نیز پاسخ تفصیلی فرمودند.

از دیگر سؤال‌های مطرح شده، درباره اموال پیدا شده ی مجهول المالک بود، که در اصطلاح فقهی لُقَطَه عنوان می‌شود، سوال اینگونه مطرح شد که: شخصی سال‌ها پیش مبلغی را پیدا کرده و آن را عِصیاناً مصرف کرده، الآن تکلیف او چیست؟

آیت الله العظمی شیرازی در پاسخ فرمودند: اگر صاحب آن مال را نمی تواند پیدا کند، به نظر می رسد به جهت دلیل خاص، لقطه مال حکم مجهول المالک را دارد، و امر آن به دست فقیه جامع الشرائط است و حکم سهم امام علیه السلام را دارد، و شخص ارزش آن مال را با محاسبۀ میانگین قوۀ شراء در آن سال، باید بپردازد.

خواندن عقد به فارسی، برخی از مستحبات دفن، علم به خطای مجتهد در فتوا، مالک شدن شخصیت‌های حقوقی و روزۀ یوم الشک از دیگر موضوع‌هایی بود که در جلسه علمی شب گذشته که به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام پخش میشد، از مرجعیت شیعه پرسیده شد و بزرگ مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی شیرازی دام ظله در پخش زنده به یکایک سؤال‌ها پاسخ دادند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا