آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

حضرت آیت الله العظمی شیرازی: بلاغت قرآن کریم، بلاغتی اختصاصی است که اهل بلاغت را متحیر کرده است

در بیستمین جلسه علمی بزرگ مرجع جهان تشیع که در بیت معظم له در شهر مقدس قم برگزار شد و از شبکه امام حسین علیه السلام نیز به صورت مستقیم پخش شد، از آیت الله العظمی شیرازی سؤال شد: در قرآن کریم، خطاب «الرسول» و«النبی» برای رسول خدا صلی الله علیه وآله هست که ظاهرش تکریم آن حضرت است، ولی خطاب به «اَلْمُدَّثِّر» و «اَلْمُزَّمِّل» که ظاهرش عتاب است، چه وجهی دارد؟

به گزارش اخبار شیعه؛ معظم له در پاسخ فرمودند: بلاغت قرآن کریم، بلاغتی اختصاصی است که اهل بلاغت را متحیر کرده است. در روایت شریفه با اشاره به مثلی معروف در زبان عرب، آمده: «نَزَلَ الْقُرْآنُ بِإِيَّاكِ أَعْنِي وَ اسْمَعِي يَا جَارَةُ»، این خطابات و اشد از آن، همچون آیۀ شریفۀ: «لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ» از همین باب است، پس خطاب ظاهری آیۀ کریمه رسول الله صلی الله علیه وآله است برای آنکه دیگران متوجه بشوند.

برخی از موضوع‌هایی که در جلسه علمی شب گذشته موضوع سؤال از آیت الله العظمی شیرازی بود عبارتند از: حکم لقاح مصنوعی بین اجنبی و اجنبیه در شرائط آزمایشگاهی – اجباری یا غیر اجباری بودن پذیرفتن دین اسلام – حکم و تکلیف فرزندِ خانم مسلمانی که از روی جهل با کافر ازدواج کرده – صحت انتساب کتاب ارشاد به شیخ مفید و برخی از شبهات وارده بر آن – حکم نماز و روزه استیجاری در زمان حیات افراد – احکام عده و اختلاف در آن – ازدواج صغیره و برخی از فروعات امر به معروف و نهی از منکر.

گفتنی است آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله تنها مرجعی است که همگان با گرایش‌های دینی و باورهای مختلف مذهبی می‌توانند سؤال‌های خود را مطرح کنند و آیت الله العظمی شیرازی در پخش مستقیم به تک تک سؤال‌های مطرح شده، پاسخ علمی و قانع‌کننده می‌دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا