آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

حضرت آیت الله العظمی شیرازی: صِرف انجام یک غسل، همه اغسال را کفایت می‌کند

شب گذشته هجدهمین جلسه علمی بزرگ مرجع جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله در شب‌های عظیم رمضان ۱۴۴۳، در بیت معظم له در شهر مقدس قم برگزار و از شبکه امام حسین علیه السلام به صورت مستقیم پخش شد.

به گزارش اخبار شیعه؛ در ابتدای جلسه دیشب، سوالی درباره فراموش کردن غسل جنابت قبل از فجر، پرسیده شد که آیا روزه ماه رمضان را باطل می‌کند؟ که آیت الله العظمی شیرازی در پاسخ فرمودند: در اغسال نیت آن غسل واجب نیست، بلکه فقط نیت قصد قربت و خلوص به این معنی که: عبادت را فقط برای خدای متعال انجام دهد، در آن شرط است، پس اگر شخصی غسل جنابت، عادت زنانه، غسل نذری و غس زیارت بر ذمۀ او باشد، به صرف انجام یک غسل، از همۀ آن اغسال کفایت می کند؛ البته آن غسل باید مستحب یا واجب باشد، و مشهور گفته اند: اگرچه به قاعدۀ تسامح مستحب شده باشد نیز کافی است. این حمل در هر مطلق و مقیدی جاری است، برخلاف متباینین، همچون نماز ظهر و عصر که هیچ کدام از دیگری کفایت نمی کند.

در ادامه جلسه موضوع‌های مختلفی مطرح و مورد سؤال قرار گرفت، مانند: تعلق خمس به هدیه‌ای که خریداری شده ولی دیر به صاحبش تحویل داده شود – قاعدۀ تسامح در ادلۀ سنن – بداء در آنچه در شب‌ قدر قضای الهی است و آخرین سؤال درباره قضای مستحبات دارای وقت خاص بود که بزرگ مرجع جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، دام ظله در پخش زنده، یکایک سؤال‌های مطرح شده را پاسخ فرمودند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا