آذربایجانآسیاآفریقاآمریکااخباراروپااسترلیاافغانستانایرانبحرینپاکستانجهانجهان اسلامسوریهعراقعربستان سعودیکویتلبنانمرجعیت شیعهمصریمن

فزت وربِّ الكعبة.. مولای متقیان به شهادت رسید

امروز، 21 ماه عظیم رمضان، سالروز شهادت مولای متقیان، حضرت علی ابن ابی‌طالب علیه السلام است.

به گزارش اخبار شیعه؛ حضرت علی بن ابی‌طالب علیه السلام، پسرعمو و داماد حضرت محمد صلی الله علیه و آله و همسر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، یگانه دخت پیامبر است که از جانب خدای متعال به عنوان وصی و جانشین آخرین پیامبر الهی منصوب شد.

حَجَّةُ البَلاغ، آخرین حج در تاریخ اسلام با حضور پیامبر خاتم الانبیا بود، که از جانب خدای متعال خلافت و جانشینی امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابی‌طالب را اعلام کرد و هزاران نفر به مدت سه شبانه‌روز با امیرالمؤمنین بیعت می‌کردند. اما پس از شهادت پیامبر، برخی صحابه ایشان با تشکیل شورای سقیفه، میان امت اسلام دو دستگی ایجاد کرده و تفرقه افکنی را آغاز کردند.

همین ایجاد اختلاف، باعث بغض و کینه‌های بسیاری شد که جنگ‌هایی را هم بر امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام تحمیل کرد؛ اما حتی شجاع‌ترینِ عرب نيز نتوانست در ميدان نبرد، حریف قابلی برای علی بن ابی‌طالب باشد، لذا مخالفان دست به توطئه زدند و با ترور ناجوانمردانه، مولی الموحدین را در محراب مسجد کوفه به شهادت رسانند.

به همین مناسبت، این شب و روزها میلیون‌ها عاشق و پیرو امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابی‌طالب علیه السلام در کشورهای مختلف مجالس عزاداری بسیار زیادی برگزار می‌کنند.

دفتر بزرگ مرجع جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، دام ظله در شهر مقدس قم نیز شب گذشته میزبان برگزاری مراسمی با حضور معظم له بود.
همچنین شب گذشته، مراسم احیای دومین شب قدر نیز با حضور مرجعیت شیعه در بیت ایشان برگزار شد. شایان ذکر است که این مراسم به مدت پنج شب تا ۲۲ ماه عظیم رمضان ، چهارم اردیبهشت، ادامه خواهد داشت و شبکه امام حسین علیه السلام این مراسم را هر شب راس ساعت ۲۳:۳۰ به وقت مشهد مقدس، به طور مستقیم پخش می‌کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا