آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

ادامه شیعه کشی در افغانستان و یک دنیا سکوت!

منطقه شیعه‌ نشین کابل معروف به دشت برچی، روز گذشته، سه شنبه، شاهد به خاک و خون کشیده شدن مجدد شیعیان بود، منطقه‌ای که حتی مدارس آن، چند مرتبه مورد حمله تروریستی قرار گرفته است.

به گزارش اخبار شیعه؛ انفجار‌های روز گذشته کابل، حداقل سومین حمله تأمل ‌برانگیز به مناطق شیعه‌نشین افغانستان طی هشت ماه حکومت طالبان در افغانستان، بوده است.

سنی‌های تندروی طالبان، این بار نیز مانند دو حمله تروریستی قبلی، فقط به صورت شفاهی حمله به شیعیان را محکوم کرده است، اما هیچ اقدام واقعی و عملی برای مقابله با عامل یا عاملان چنین حملات تروریستی و ضد انسانی در افغانستان انجام نداده است.

بدون شک انفجار دیروز، نشان از ناتوانی طالبان در تأمین امنیت هزاره‌هایی است که چند دهه متوالی هدف کشتار سیستماتیک قرار گرفته ‌اند.

مهرماه سال قبل و پس از حمله خونین سنی‌های تندروی داعش به مسجد فاطمیه در شهر قندهار که بیش از ۴۰ نفر از شیعیان به شهادت رسیدند و دست ‌کم ۷۰ نفر زخمی شدند، سخنگوی طالبان اعلام کرد: «ما نیرو‌های ویژه امنیتی را برای حفاظت از مساجد و مدارس تعیین خواهیم کرد»، اما هیچ اقدام عملی در این زمینه مشاهده نشد و عملیات‌های تروریستی مشابهی باز هم رخ داد، مانند حمله تروریستی به بزرگ ‌ترین مسجد شیعیان قندهار معروف به امام بارگاه.

طالبان طی هشت ماه در دست داشتن قدرت در افغانستان، خود را شفاها از اتهام کشتار شیعیان تبرئه کرده است، اما انفجار‌های دیروز در مراکز آموزشی منطقه شیعه‌نشین کابل نشان داد وعده طالبان برای حفاظت از مساجد و مدارس شیعیان، در حد حرف و شعار، باقی مانده است.

در همین زمینه مصاحبه‌ای داشتیم با دکتر سید علی مرتضوی، کارشناس مسائل افغانستان از کابل:

1- آیا طالبان از عهده تأمین امنیت شیعیان در افغانستان بر می‌آید؟ چرا در این زمینه کم کاری‌های فاحش رخ داده است؟

2- در وضعیت کنونی، برخی کارشناسان بر این باورند که شیعیان افغانستان باید با تشکیل گروه‌های مردمی به تأمین امنیت و دفاع از مناطق خود بپردازند، نظر شما چیست؟

علاقمندان می توانند متن و ویدئوی کامل این گفتگو را در صفحه رسمی خبرگزاری شیعه ویوز در سایت یوتیوب مشاهده کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا