آسیااخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

وجوب عيني تبليغ علوم اهل بيت عليهم السلام بر همه مؤمنين از زبان حضرت آیت الله العظمی شیرازی

شب گذشته، شانزدهمین جلسه علمی بزرگ مرجع جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، دام ظله در شب‌های عظیم رمضان 1443 قمری برگزار شد.

به گزارش اخبار شیعه؛ در جلسه دیشب، موضوع‌های: اعتبار تفسیر علی بن ابراهیم قمی، اعتبار کتاب دعائم الإسلام، اعتماد بر احادیث و کتب زیدیه، حکم بلاد کبیره و ملاک در تعیین آن، موضوع وجه انصراف بلوغ از اخبار عامه، و حکم کف خوانی درباره اخبار آینده مطرح شد.

در ادامه جلسه پرسیده شد که آیا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بعد از ظهور، در قضاوت به ظاهر حکم می‌کنند یا به واقع؟ بر طبق علم آن حضرت؟

حضرت آیت الله العظمی شیرازی در پاسخ فرمودند: به جز در مواردی که استثنا می باشد، حضرت امام زمان ارواحنا له الفداء همچون جدشان رسول خدا و امیرمؤمنان صلی الله علیهما وآلهما با استناد به بینه و قسم به ظاهر حکم می کنند، زیرا خدای متعال می خواهد در دنیا مردم امتحان شوند. اما اینکه حضرت به سیرۀ حضرت داود علی نبینا وآله وعلیه السلام در قضاوت عمل می کنند، در روایتی وارد شده خدای متعال قضاوت را اینگونه به حضرت داود تعلیم دادند: «أَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَأَضِفْهُمْ إِلَى اسْمِي يَحْلِفُونَ بِهِ».

از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه علمی شب گذشته، وظیفه اهل علم و مؤمنین در مقابل گروه‌ها و افراد گمراه، حکم اسلام یا کفر مخالفین در دنیا و آخرت، حکم محرمیت ربیبه، تبعیض در تقلید، علم غیب امام علیه السلام، برخی از احکام مهریه و جهیزیه و استطاعت حج، بود که بزرگ مرجع جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی شیرازی دام ظله، به یکایک سؤال‌های مطرح شده، پاسخ فرمودند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا