آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

حضرت آیت الله العظمی شیرازی: کشتن نوجوان توسط حضرت خضر، قصاص قبل از جنایت محسوب نمی شود، زیرا دلیل خاص داشت

شب گذشته، پانزدهمین جلسه علمی بزرگ مرجع جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، دام ظله در شب‌های عظیم رمضان 1443 با حضور علما، فقها، فضلا، طلاب و عموم مقلدین و علاقمندان به مرجعیت شیعه برگزار شد.

به گزارش اخبار شیعه؛ در ابتدای جلسه دیشب، درباره سال خمسی و برخی احکام زکات صحبت شد، سپس یکی از فضلای حاضر در جلسه از حکایت حضرت موسی و حضرت خضر پرسید و گفت: آیا کشتن آن نوجوان توسط حضرت خضر، قصاص قبل از جنایت نمی‌باشد؟

آیت الله العظمی شیرازی در پاسخ فرمودند: قاعدۀ اولی عدم جواز ارتکاب چنین عملی است، ولی به جهت دلیل خاص، بر انجام آن توسط حضرت خضر نبی، استثناء از قاعده محسوب می شود، که از طرف خدای متعال این حق را داشته است.

در ادامه، سؤال شد: اگر شخصی برای کسب نفقه خانواده‌اش باید در ماه رمضان کار کند، و اگر کار نکند به حرج می‌افتد، و در صورت کار کردن نمی‌تواند روزه بگیرد، وظیفه‌اش چیست؟

معظم له در پاسخ فرمودند: مقتضای ادله لا حرج و لا ضرر این است که افطار روزه برای او ایرادی ندارد، ولی آن را قضا می کند و کفاره هم ندارد. در ادامه معظم له فرمودند: البته این حکم شامل دانش آموزی که ایام امتحان اوست و اگر روزه بگیرد عقب می افتد، نمی شود.

در ادامه مباحث شب گذشته، موضوع‌های مختلفی مانند: حَدِّ تَرَخُّص، و محرمیّت نوزادی که از شیرخوارگاه گرفته می‌شود، و وقت نماز مغرب، و مبدأ وضع لغات، و تقلید اعلم و علم غیب امام معصوم مطرح شد، که حضرت آیت الله العظمی شیرازی به این سؤالات هم ، پاسخ فرمودند

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا