آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

حضرت آیت الله العظمی شیرازی: معصومین علیهم السلام همه چیز را می‌دانند، جز علمی که خدای متعال برای خودش قرار داده است

شب گذشته، چهاردهمین جلسه علمی بزرگ مرجع جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، دام ظله با حضور علما، فقها، فضلا، طلاب و عموم مقلدین و علاقمندان به مرجعیت شیعه برگزار شد.

به گزارش اخبار شیعه؛ حکم داخل کردن شراب در معده از راهی غیر از حلق – برگزاری مجالس فاتحه، تشکیل حلقات درس و مجالس عزاداری، با وقف مسجد مخالف است یا خیر؟ و همچنین تعلق خمس به قبری که از قبل خریداری می‌شود، از جمله موضوع‌های مطرح شده در جلسه دیشب بود.

در ادامه یکی از فضلای حاضر در جلسه از علم غیب دانستن معصومین علیهم السلام و تعارض ظاهری آیه ۲۶ سوره جن و آیه ۱۸۸ سوره اعراف، سوال کرد که معظم له در پاسخ فرمودند: درباره علم چهارده معصوم علیهم الصلاة والسلام که از آن تعبیر به علم امام می شود، علامه مجلسی قدس سره در مواضع مختلفی از بحار الأنوار آن را مطرح کرده است، جامع ترین کتابی که در این زمینه تألیف شده: علم الإمام مرحوم شیخ محمد علی سنقری است. آیات و روایاتی که نفی علم غیب می کند، ذاتی بودن آن را نفی می کند، و آیات وروایاتی که اثبات علم غیب می کند، علم غیب خدادادی را بیان می کنند؛ البته مقتضای ادلۀ متواتره این است که معصومین علیهم السلام همه چیز را می دانند جز علمی که خدای متعال برای خودش قرار داده در برخی از ادعیه به آن اشاره شده است: «وبكل اسم استأثرت به في علم الغيب عندك» (بحار الأنوار ج88 ص77 ح3).

سپس سؤال‌های مختلفی از بزرگ مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی شیرازی دام ظله پرسیده شد که توجه شما را به فهرست موضوعی این سؤال‌ها جلب می‌کنم: محاسبه مهریه به نرخ روز – عرفی یا شخصی بودن وقت مختص نمازهای روزانه – مسافرت برای فرار از روزه، آیا سفر معصیت است؟ – تنصیف مهریه در طلاق ‌- وجوب تقلید از اعلم و طریق تشخیص اعلم – حکم شرعی تعیین دو مهریه مؤجل و مهریۀ معجل (که بیشتر در کشورهای عربی مانند عراق مرسوم است) برای مرد – حکم خرید و فروش قبر در قبرستان‌های موقوفه – ترک امر به معروف و نهی از منکر – برخی از مفطرات روزه و مبدأ اختلاف لغات و حد ترخص از مهم‌ترین موضوع‌های جلسه علمی دیشب بود که آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله به یکایک سؤال‌های مطرح شده، در پخش مستقیم پاسخ فرمودند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا