آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

حضرت آیت الله العظمی شیرازی: جدا کردن سر ذبیحه قبل از جان دادن کامل حیوان حرام است

شب گذشته یازدهمین جلسه علمی بزرگ مرجع جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، دام ظله، با حضور جمعی از علما، فقها، فضلا، طلاب و عموم مقلدین و علاقمندان به مرجعیت شیعه برگزار شد.

به گزارش اخبار شیعه؛ در ابتدای جلسه شب گذشته، مباحثی در مورد “وجه استعمال کلمات مُتَقارَبُ الْمَعنیٰ در قرآن کریم” و مدت یک ماه در موضوع‌هایی همچون سفر، طلاق، کَفّاره، نذر، اجاره، عُمره و غیره، مطرح شد.

در ادامه، حضرت آیت الله العظمی شیرازی، پاسخ پرسشی درباره موضوع “استیجار در عبادت” را با استناد به کتاب “وسائل الشیعه” دادند.

سپس یکی از حاضرین از حکم جدا کردن سر ذبیحه قبل از کامل جان دادن حیوان پرسید، که معظم له در پاسخ فرمودند:
(((((تَنخیعُ الذَبیحِه در روایات وارد شده (وسائل الشیعة ج24 ص15 باب 6)، به جهت نهی از این عمل در روایات، برخی از فقها آن را مکروه دانسته که به نظر می رسد این قول اقرب باشد، و برخی دیگر آن را حرام دانسته اند.)))))

از دیگر موضوع‌هایی که در جلسه شب گذشته مورد بحث‌ قرار گرفت، میتوان به پذیرفته شدن اعمال مُتَوَفّیٰ، بدون قبولی ولایت و نماز ، و حکم معامله با معتقدین به فرقه‌های ضالّه اشاره کرد.
آیت الله العظمی شیرازی در پاسخ به سؤالی درباره حکم نماز خواندن با کفش‌های نازک ، به ضخامت جوراب فرمودند:
اگر کفش همچون جوراب باشد و انگشت ابهام به جلوی کفش بچسبد، ایرادی ندارد، اگر چه کفشی که ساق ندارد به جهت دلیل خاص در حال نماز، برخی آن را مکروه دانسته‌اند و برخی مبطل نماز، و اگر نعلین جلوی آن باز باشد و انگشت ابهام به زمین بخورد ایرادی ندارد.

سپس از سال و ماه شرعی سؤال شد، که بزرگ مرجع جهان تشیع در پاسخ فرمودند: ماه شرعی همان ماه قمری است و سال شمسی و میلادی موضوع مسائل شرعی قرار نگرفته است.

یازدهمین شب از جلسه‌های علمی بزرگ مرحع حهان تشیع آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله با پاسخ‌های معظم له به سؤال‌های حاضرین پیرامون: فرازی از دعای افتتاح – حُجّیّت اطمینان – حکم غِرغره در حال روزه و ماهیت درختی که حضرت آدم و حوا از آن تناول کردند، به اتمام رسید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا