آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

حضرت آیت الله العظمی شیرازی: ولایت فقیه، محدود است و مطلقه نیست

شب گذشته، دوشنبه شب، نهمین جلسه از سلسله جلسه‌های علمی بزرگ مرجع جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، دام ظله در ماه رمضان عظیم 1443 قمری با حضور علما، فقها، فضلا، طلاب و عموم مقلدین و علاقمندان به مرجعیت شیعه، برگزار شد.

به گزارش اخبار شیعه؛ در ابتدای جلسه ، معظم له در تکمیل بحث ولایت مطلقه ، مطالبی فرمودند و ادامه دادند: ولایت خدای متعال مطلقه و ذاتی اوست، ولی ولایت تکوینی و تشریعی اهل بیت علیهم السلام اگر چه همین ولایت مطلقه هست، همان کارهائی که خدای متعال انجام می دهد ولایتش را به اهل بیت علیهم السلام هم داده با این فرق که ایشان بندگان خدا هستند، به همین جهت، ولایت ایشان خدادادی است، البته هیچ یک از انبیاء و ملائکه علیهم السلام چنین ولایتی ندارد.

سپس معظم له نسبت به ولایت فقیه فرمودند: ولایت فقیه محدود است و مطلقه نیست؛ شیخ انصاری ولایت مطلقه فقیه را نمی پذیرد و ولایت امور حسبه را می پذیرد، در مقابل، فقهائی که فراتر از ولایت امور حسبه را قبول دارند همچون صاحب جواهر، از آن تعبیر به ولایت عامه فقیه کرده اند نه ولایت مطلقه فقیه، که در شروح مفصل مکاسب این مطلب بیان شده است.

در ادامه، از اختلاف فقها در وقت افطار و تحدید اول وقت نماز مغرب سؤال شد، که بزرگ مرجع جهان تشیع پاسخ فرمودند.

در ادامه این جلسه علمی یکی از حاضرین پرسید: اگر مدت عقد موقت خانمی به پایان نرسیده باشد، بدون بذلِ مدت آن توسط همسرش ، میتواند به عقد دائم او در آید؟

آیت الله العظمی شیرازی پاسخ فرمودند: خیر، دلیل خاص دارد که تا زمانی که عقد موقت به پایان نرسیده یا بذل نشده نمی توان عقد دائم بر آن جاری کرد.

در این جلسه همچنین سؤال‌های مختلف دیگری مانند: ملاک شیخ و شیخه که روزه بر ایشان واجب نیست پرسیده شد و یکی از حاضرین این سوال را مطرح کرد که فقها انشاد شعر را در حال روزه مکروه دانسته‌اند، آیا انشاء شعر هم در حال روزه مکروه است؟ سؤال‌های دیگر درباره ولایت فقیه در مسئله طلاق، احکام وَلَدِ شُبْهه، بطلان نکاح مُعاطاتی و کفایت خبر ثقه واحد در موضوعات هم بود که حضرت آیت الله العظمی شیرازی دام ظله با سعه صدری وصف‌ناپذیر پاسخ‌های تفصیلی به این سؤالات دادند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا